U heeft de zonnestroom jaarnota ontvangen
Hoe zit het ook alweer?
Het afgelopen jaar hebben de zonnepanelen op uw dak zonlicht omgezet in elektriciteit. Deze ‘zonnestroom’ heeft ervoor gezorgd dat u minder stroom van uw energieleverancier hoefde af te nemen. Zo heeft u kunnen besparen op uw energierekening.
Voor de zonnestroom betaalt u per maand een voorschot. Dit voorschot is berekend op de verwachte opbrengst van uw zonnepanelen. Deze berekening is uitgevoerd voordat de zonnepanelen op uw dak werden geplaatst.
De zonnestroom die u over het hele jaar heeft gebruikt neemt u af voor een vast tarief. Als uw stroomverbruik lager was dan de opwekking van uw panelen, betaalt u voor de ongebruikte zonnestroom een lager tarief.
Uitleg jaarnota
Op de jaarnota kunt u zien wat uw zonnepanelen in de afgelopen periode hebben opgewekt. Het kan zijn dat uw zonnepanelen meer zonnestroom hebben opgewekt dan van te voren was ingeschat. Dat is mooi meegenomen! U hoeft niet te betalen voor de extra stroom die u heeft gekregen.
Uw stroomverbruik over de afgelopen periode is uitgelezen via de slimme meter of door uw zelf aangeleverd. Als uw verbruik lager was dan de verwachte opwekking, dan krijgt u waarschijnlijk geld terug.
Zonnestroom jaarnota brief
Voor financiële vragen over betalingen kunt u contact opnemen met uw woningcorporatie, kijk hiervoor op de website van uw woningcorporatie.
Zonnestroom jaarnota berekening
Veel gestelde vragen
Hieronder een overzicht van veel gestelde vragen en antwoorden over de zonnestroom jaarnota.
Mijn opwekking
- Hoe kan het dat mijn zonnepanelen meer of minder hebben opgewekt dan verwacht?
Dit kan meerdere redenen hebben. De zon kan dit jaar meer of minder hebben geschenen dan gemiddeld. Er kan meer of minder schaduw op uw panelen zijn gevallen dan verwacht, omdat de bomen rondom uw woning zijn gegroeid of gesnoeid. Ook kan het zijn dat er nieuwere panelen met meer vermogen zijn geplaatst op uw woning dan vooraf was verwacht. Al deze zaken hebben effect op de opwekking en zorgen voor het verschil tussen verwachte opwekking en daadwerkelijke opwekking.
Voorschot
- Hoe werkt mijn voorschot zonnestroom?
U betaalt maandelijks een voorschot voor het gebruik van uw zonnepanelen. De panelen wekken in de winter minder stroom op dan in de zomer. Om te voorkomen dat u iedere maand een ander bedrag moet betalen, betaalt u iedere maand het hetzelfde. Uw voorschot is berekend aan de hand van de verwachte opwekking van uw zonnepanelen in een heel jaar, gedeeld door 12 maanden. Voor de berekening van de verwachte opwekking wordt gekeken naar het vermogen en aantal van de zonnepanelen, de hellingshoek van het dak, de oriëntatie van het dak ten opzichte van de zon en de kans op schaduw.
Berekening
- Waarom betaal ik voor de zonnestroom die ik niet gebruik?
Voor zonnestroom die u niet gebruikt krijgt u van uw energieleverancier een terugleververgoeding. Deze vergoeding verschilt per energieleverancier. Het lagere tarief dat u aan de woningcorporatie betaalt voor zonnestroom die u niet gebruikt is gelijk aan de gemiddelde terugleververgoeding. Wat u betaalt aan de woningcorporatie krijgt u dus weer terug van de energieleverancier. Zonnestroom die u niet gebruikt kost u dus eigenlijk niets .
- Waarom krijg ik zonnestroom boven verwachting gratis?
U heeft maandelijks een voorschot betaalt, op basis van de verwachte opwekking van uw zonnepanelen. Wij hebben met u afgesproken dat u alleen betaalt voor opgewekte stroom. Als nu blijkt dat uw panelen meer hebben opgewekt dan wij hadden verwacht, moet u eigenlijk bijbetalen. Dat vinden we niet netjes. Daarom betaalt u maximaal voor de verwachte opwekking. Alles daarboven krijgt u gratis. Hebben uw panelen minder opgewekt dan wij hadden verwacht? Dan betaalt u alleen voor de daadwerkelijke opwekking. Zo betaalt u nooit teveel. Teveel betaalde voorschotten ontvangt u terug.
- Waarom wordt mijn maandbedrag aangepast?
Om te voorkomen dat u volgend jaar moet bijbetalen wordt uw maandelijkse voorschot aangepast. We gebruiken hiervoor uw verbruiksgegevens en de opwekking van de zonnepanelen.
- Ik krijg geld terug. Wanneer en hoe krijg ik het te ontvangen bedrag terug?
Dit verschilt per woningcorporatie. Meer hierover vindt u op de website van uw eigen woningcorporatie.
- Ik moet bijbetalen. Wanneer en hoe moet ik dit doen?
Op de jaarnota ziet u de zonnestroomberekening. In deze berekening staat hoeveel uw zonnestroominstallatie aan zonnestroom heeft opgewekt en hoeveel u daarvan heeft verbruikt. Verrekeningen worden automatisch verwerkt en worden verrekend met lopende betalingen. U hoeft dus niets te doen.
- Ik heb mijn voorschotten netjes betaald. Waarom moet ik nu toch bijbetalen?
Het kan zijn dat u eerder uw voorschot heeft verlaagd en dat het achteraf te laag is gebleken.
- Gebruikte zonnestroom en verbruik
Met slimme meter: meting van stroomverbruik door slimme meter en zonnestroom door zonnestroommeter. Ook kan het voorkomen dat u later een slimme meter hebt gekregen. Hiervoor berekenen we het gedeelte waarvan we wel verbruik en opwekgegevens hebben. Dit rekenen we om naar een jaarverbruik op basis van vastgestelde verbruikstabel. Op basis van dit jaarverbruik berekenen we voor de ontbrekende maanden het vermoedelijke verbruik. In combinatie met het daadwerkelijk gemeten verbruik ontstaan zo het beredeneerd verbruik over de afrekenperiode.
Zonder slimme meter: Heeft u geen slimme meter, omdat er (nog) geen slimme meter geplaatst is of heeft u geen toestemming gegeven om dit uit te lezen. Dan kunnen wij niet iedere dag uw gegevens uitlezen. U moet dan jaarlijks uw energiejaarnota van de energieleverancier met ons delen om het juiste verbruik te bepalen. Deze gegevens gebruiken wij dan voor het bereken van het verbruik van de afrekenperiode. Verstuur uw kopie energiejaarnota per post of in een bijlage per e-mail. Ga hiervoor naar onze jaarnota contactpagina.
- Ik ben het niet eens met de jaarnota
Het kan zijn dat u het niet eens bent met de jaarnota. Dan kunt u het ‘bezwaarformulier’ invullen en versturen. Houdt u er wel rekening mee dat wij een maximale tijd aanhouden van 1 maand om u reactie te verwerken. Waarom 1 maand? Dit heeft te maken met het onderzoek naar uw reactie, het controleren van de verbruik- en/of zonnestroomcijfers en eventueel uw ingezonden energiejaarnota. Wanneer uw reactie terecht is laten we dit u zo snel mogelijk weten en moeten we dit vervolgens afstemmen met de financiële administratie van uw woningcorporatie. Daarna zal in de volgende servicekosten afrekening de correctie te zien zijn.
Verrekening
- Terugbetalen: ik betaal via automatische incasso
Betaalt u via automatische incasso en moet u bijbetalen dan schrijft de woningcorporatie dit bedrag van uw rekening.
- Ik krijg geld terug maar ik heb een betalingsachterstand
Krijgt u geld terug, maar heeft u een betalingsachterstand? Vraag uw woningcorporatie voor alle informatie hierover.
- Ik wil een betalingsregeling treffen
Wilt u een regeling treffen over de betaling of een vraag stellen over het betaalde voorschot dan kunt u contact opnemen met uw woningcorporatie tijdens de openingstijden.
Mijn vraag staat er niet bij?
Stuur ons een e-mail
Andere gerelateerde onderwerpen
Bent u het niet eens met de jaarnota?
Denkt u dat de berekening niet klopt, dien dan bezwaar in.