Aanbod & contract
- Hoe aantrekkelijk blijven zonnepanelen?
Zonnepanelen blijven voor huurders aantrekkelijk. Ook als salderen stopt of verandert. Wel moet u goed kijken welk contract het beste bij uw situatie past. Lees dan ook deze tips.
- Waarom raadt Wocozon een dynamisch energiecontract af?
We raden het af om een dynamisch energiecontract te nemen als je zonnepanelen van Wocozon hebt, omdat je dan vaak meer betaalt dan met een regulier energiecontract. Bij een dynamisch contract veranderen je energietarieven steeds, afhankelijk van de prijs van stroom op de energiemarkt. Deze prijs kan elk uur verschillen.
Hoe werkt dat?
Wanneer er veel stroomaanbod is en weinig vraag, daalt de stroomprijs. Als de zon schijnt dan produceren alle zonnepanelen in Nederland veel stroom. Er is dan veel aanbod, dus de prijs daalt.Als er weinig stroomaanbod is en veel vraag, stijgt de stroomprijs. In de avond of winter is er vaak weinig tot geen zonlicht. De energieleverancier krijgt dan weinig tot geen zonnestroom binnen en moet zelf stroom opwekken of inkopen. Dat kost geld, dus de prijs stijgt.
Uw zonnepanelen leveren op zonnige momenten vaak meer stroom dan u verbruikt. De zonnestroom die u niet gebruikt, levert u terug. Bij een dynamisch contract ontvangt u voor deze teruggeleverde stroom de marktprijs. Dit is vaak een laag bedrag, omdat de marktprijs op momenten dat de zon schijnt doorgaans laag is.
Wanneer de prijzen hoger zijn door gebrek aan zonlicht, wekken uw zonnepanelen weinig of geen stroom op. U levert dan geen stroom terug, zodat u geen voordeel kunt halen uit de hogere stroomprijs. U heeft dan vaak extra stroom nodig, bijvoorbeeld om te koken of een lamp aan te doen. Deze stroom koopt u van uw energieleverancier en u betaalt hiervoor een hogere prijs. Hierdoor is uw totale kosten vaak hoger dan bij een regulier contract.
Bij een dynamisch contract kunnen de energietarieven ook onverwacht stijgen en dalen. Een prijsdaling kan voordelig zijn, maar een plotselinge stijging kan voor financiële problemen zorgen. Bij een regulier contract betaalt u vaste bedragen voor de stroom die u gebruikt en ontvangt u vaste bedragen voor de stroom die u teruglevert. Daarom adviseert Wocozon om een regulier energiecontract te overwegen, zodat u niet voor verrassingen komt te staan en het meeste voordeel behaalt.
In vrijwel alle gevallen is het voordelig en duurzaam om de zonnestroom die uw zonnepanelen opwekken zelf te gebruiken.
Als u nog vragen heeft of persoonlijk advies wenst, neem dan contact op met onze klantenservice.
- Waarom is mijn persoonlijke aanbod hetzelfde als dat van mijn straatgenoten?
Alle buren krijgen hetzelfde aantal zonnepanelen, als deze op het dak passen. Samen met uw woningcorporatie bepalen wij dit aantal op basis van het gemiddelde energieverbruik voor uw type woning. Wij kijken dus niet naar uw persoonlijke verbruik, daarom is het aanbod voor uw buren hetzelfde.
- Welke energieleverancier adviseren jullie met zonnepanelen?
Wij adviseren u om bij de keuze van energieleverancier te kijken naar de beste combinatie van stroomprijs, terugleververgoeding en vaste leveringskosten. Vooral in terugleververgoedingen zien wij vrij grote verschillen per energieleverancier. Een dynamisch contract of flexibele tarieven raden wij af. Voor hulp kunt u altijd contact met ons opnemen.
- Moet ik de levering van mijn energieleverancier stopzetten?
Nee, u heeft nog altijd stroom van uw energieleverancier nodig voor de momenten dat uw zonnepanelen geen zonnestroom leveren of te weinig stroom om in uw stroomgebruik te voorzien. Dat is bijvoorbeeld op de niet-zonnige momenten zoals wanneer het ’s avonds en ’s nachts donker is. De zonnepanelen wekken dan geen stroom op. Daarnaast levert uw energieleverancier u in de meeste gevallen ook gas/warmte.
- Moet ik contact opnemen met mijn energieleverancier?
Nee, u hoeft geen contact op te nemen met uw energieleverancier over het plaatsen van de zonnepanelen. Wij melden u aan bij de netbeheerder en uw energieleverancier ziet automatisch dat u zonnepanelen heeft en stroom teruglevert. U ziet dat vanzelf weer terug op de jaarnota van uw energieleverancier.
- Moet ik de zonnepanelen verzekeren?
De zonnepanelen zijn verzekerd. U hoeft zelf niets te doen.
- Hoe lang loopt het contract?
Hoe lang uw contract geldig is, kunt u terug lezen in het contract of navragen bij uw woningcorporatie.
- Is er bij het berekenen van de verwachte opwekking rekening gehouden met de ligging van mijn dak?
Ja, bij het berekenen van de verwachte opwekking houden we altijd rekening met de ligging van uw dak.
- Wat is bij zonnepanelen de opbrengst per maand?
Zonnepanelen maken gebruik van een natuurlijke energiebron. Daarom is bij zonnepanelen de opbrengst per maand steeds anders. Het hangt af van het aantal zonuren. En dat hangt weer af van de weersomstandigheden (bewolking) en of het zomer of winter is (stand van de zon). In de zomer wekt de zonnestroominstallatie meer op dan in de winter. In de winter gebruikt u meer elektriciteit. U levert de niet-gebruikte zonnestroom van zonnige dagen terug aan uw energieleverancier. In ruil daarvoor gebruikt u weer stroom van uw energieleverancier op niet-zonnige momenten. Over het hele jaar gezien trekt het elkaar weer recht en bent u altijd een stuk goedkoper uit met zonnestroom.
- Kan ik na sluitingsdatum van het aanbod mij alsnog aanmelden?
Als u te laat bent met het insturen van het contract, kunt u in enkele gevallen toch nog zonnepanelen krijgen. Neem contact met ons om de mogelijkheden te bespreken.
- Waarom biedt mijn woningcorporatie zonnepanelen aan?
Uw woningcorporatie biedt u zonnepanelen van Wocozon aan zodat u makkelijk toegang krijgt tot goedkope zonnestroom en u uw woning kunt verduurzamen. Woningen van woningcorporaties moeten namelijk duurzaam genoeg zijn. Woningcorporaties kunnen verschillende dingen doen om te om woningen te verduurzamen. Uw woningcorporatie heeft gekozen voor zonnepanelen van Wocozon.
- Waarom moet ik betalen voor de zonnepanelen?
U hoeft alleen te betalen voor het gebruik van de zonnestroom. De installatie en het onderhoud is gratis. Door de bijdrage die van u gevraagd wordt, blijven er voldoende middelen over voor bijvoorbeeld onderhoud van de woningen.
- Zijn de kosten een onderdeel van de huur van mijn woning?
Nee, het bedrag dat u betaalt voor zonnestroom staat los van de huur en is een onderdeel van de servicekosten. Dit bedrag wordt dus niet meegenomen in een eventuele jaarlijkse huurverhoging.
- Waarop baseren jullie de verwachte opwekking?
Wij baseren de berekening basis van verschillende gegevens. De belangrijkste zijn het vermogen van de zonnepanelen, de ligging van het dak ten opzichte van de zon, de hellingshoek van de zonnepanelen en de hoeveelheid schaduw die op de zonnepanelen valt.
- Wat te doen bij verhuizing? Kan ik de zonnepanelen meenemen? Verhuizen | Verhuis | Verhuist
De zonnepanelen zijn eigendom van de woningcorporatie. U kunt ze niet meenemen naar een andere woning. U zit nergens aan vast en de volgende huurder heeft ook weer plezier van de goedkopere zonnestroom. U ontvangt nog wel een eindnota. U krijgt nog geld terug of moet nog iets bijbetalen.
Verhuizen | Verhuis | Verhuist | Verhuizing | Andere woning
- Mag ik meer of minder zonnepanelen?
Wij kunnen niet meer of minder zonnepanelen bij u plaatsen. Samen met uw woningcorporatie bepalen wij het aantal zonnepanelen op basis van het gemiddelde energieverbruik voor uw type woning.
- Wat doet mijn energieleverancier nog wanneer ik zonnepanelen krijg?
Wanneer u zonnepanelen heeft, levert uw energieleverancier u alle stroom die u extra nodig heeft. Ook wanneer u gebruik maakt van zonnepanelen heeft u een energieleverancier nodig. Die levert u namelijk stroom wanneer uw zonnepanelen geen stroom leveren of weinig stroom leveren, zoals in de nacht of in de winter. U kunt uw energieleverancier zelf kiezen. Ook wanneer u zonnepanelen heeft.
Alle Veelgestelde vragen