Betaling, financieel en kosten
- Ik heb een betaalverzoek van Wocozon ontvangen. Klopt dit? Nee!
Betaal niet! U heeft een spam e-mail ontvangen van een oplichter. Hierin staat waarschijnlijk een betaalverzoek of een QR-code om te betalen voor uw zonnepanelen. Wocozon stuurt u nooit een betaalverzoek of belt u ook niet om te betalen. U betaalt alleen aan uw woningcorporatie zoals dit is afgesproken. Twijfelt u? Vraag het na bij uw woningcorporatie of Wocozon.
- Welke invloed heeft de stroomprijs op zonnepanelen
Wocozon wil dat iedereen het voordeel kan hebben van zonnepanelen en hierdoor voordeliger stroom kan gebruiken. We hebben een handig overzicht gemaakt van welke impact de huidige stroomprijzen hebben ten opzichte van stroom die u voordelig van de zonnepanelen kan afnemen. Omdat de actuele stroomprijzen een stuk hoger zijn en ook vaker verschillend zijn kan u eenvoudig in dit overzicht uw besparing berekenen. Ga hiervoor naar deze pagina.
- Ik wil graag mijn voorschot zonnestroom verlagen. Hoe doe ik dit?
U betaalt iedere maand een bedrag voor de zonnestroom. Dit bedrag is berekend op de totale geschatte stroomopwekking van de zonnestroominstallatie. U geeft aan dat u minder verbruikt dan deze geschatte stroomopwekking. Graag ontvangen wij de meest recente jaarnota van uw energieleverancier waarop staat hoeveel uw verbruik is van afgelopen jaar. U kunt dit naar ons sturen als bijlage via het contactformulier. Met dit jaaroverzicht maken we een nieuwe berekening. Zodra we dit hebben gedaan, hoort u of het voorschotbedrag naar beneden kan of niet.
- Aan wie betaal ik de kosten van de zonnestroom als huurder?
U betaalt een maandelijks bedrag voor zonnestroom aan de woningcorporatie.
- Waarom moet ik betalen voor de zonnepanelen?
U hoeft alleen te betalen voor het gebruik van de zonnestroom. De installatie en het onderhoud is gratis. Door de bijdrage die van u gevraagd wordt, blijven er voldoende middelen over voor bijvoorbeeld onderhoud van de woningen.
- Zijn de kosten een onderdeel van de huur van mijn woning?
Nee, het bedrag dat u betaalt voor zonnestroom staat los van de huur en is een onderdeel van de servicekosten. Dit bedrag wordt dus niet meegenomen in een eventuele jaarlijkse huurverhoging.
- Jaarnota zonnestroom
Eén keer per jaar ontvangt u de zonnestroom jaarnota* over een bepaalde periode. Deze berekening laat zien hoeveel de zonnepanelen aan zonnestroom heeft opgewekt en eventueel hoeveel u daarvan heeft verbruikt. Het kan zijn dat u moet bijbetalen of geld terug krijgt. Uw woningcorporatie verrekent vervolgens het bedrag met u.
Heeft u een vraag over uw jaarnota of wil uw contact opnemen met onze klantenservice klik hier.
*niet iedereen ontvangt een jaarnota. Wilt u hier meer over weten, neem dan contact met ons op.
- Voorschot van uw energieleverancier aanpassen ja of nee?
Maandelijkse minder aan uw energieleverancier betalen of een spaarpotje opbouwen? Doordat u bespaart op de stroomkosten hoeft u de energieleverancier minder geld te betalen. Termijnbedrag of ook wel voorschotbedrag genoemd van uw energieleverancier aanpassen? U heeft nu de keuze uit twee opties:
Optie 1
u doet niks en krijgt aan het eind van uw energiecontractjaar het teveel betaalde bedrag aan stroomkosten in een keer terug van uw energieleverancier. U kunt dit zien als een soort spaarpotje waar u elke maand een bedrag in stopt. Dit bedrag is gelijk aan de besparing die u elke maand opbouwt door voordelige zonnestroom.Optie 2
u verlaagt direct uw maandelijkse termijnbedrag (ook wel ‘voorschotbedrag’) bij uw energieleverancier (stroomleverancier). Mocht u eind van uw contractjaar toch meer bespaart hebben door de zonnestroom, dan krijgt u het overige bespaarde bedrag in een keer terug van uw energieleverancier.- Eindnota zonnestroom
De eindnota ontvangt u wanneer u verhuist. Het is een eindafrekening voor de afgelopen periode. In deze eindafrekening is berekend hoeveel de opwekking van uw zonnepanelen was en eventueel wat u hiervan heeft gebruikt. Het kan zijn dat u moet bijbetalen of geld terug krijgt. Uw woningcorporatie verrekent vervolgens het bedrag met u.
- Ik krijg geld terug. Wanneer en hoe krijg ik het te ontvangen bedrag terug?
Dit verschilt per woningcorporatie. Meer hierover vindt u op de website van uw eigen woningcorporatie. Of u ziet het bedrag op uw zonnestroom jaarnota.
- Ik moet bijbetalen. Wanneer en hoe moet ik dit doen?
Op de jaarnota ziet u de zonnestroomberekening. In deze berekening staat hoeveel uw zonnepanelen aan zonnestroom hebben opgewekt en hoeveel u daarvan heeft verbruikt. Verrekeningen worden soms automatisch verwerkt en worden verrekend met lopende betalingen of wanneer u zelf maandelijks de huur en servicekosten overmaakt moet u dit zelf overmaken naar uw woningcorporatie. Dit is afhankelijk van uw woningcorporatie. U vindt hier meer informatie over op uw zonnestroom jaarnota.
- Ik heb mijn voorschotten netjes betaald. Waarom moet ik nu toch bijbetalen?
Het kan zijn dat u eerder uw voorschot heeft verlaagt en dat het achteraf te laag is gebleken. Is dit niet eerder gebeurd, neem dan contact op met de klantenservice van Wocozon.
- Ik ben het niet eens met de jaarnota
Het kan zijn dat u het niet eens bent met de zonnestroom jaarnota*. Dan kunt u het ‘niet eens formulier’ indienen. Houdt u er wel rekening mee dat wij een maximale tijd aanhouden van 1 maand om u reactie te verwerken. Waarom 1 maand? Dit heeft te maken met het onderzoek naar uw reactie, het controleren van de verbruik- en/of zonnestroomcijfers en eventueel uw ingezonden energiejaarnota. Wanneer uw reactie terecht is laten we dit u zo snel mogelijk weten en moeten we dit vervolgens afstemmen met de financiële administratie van uw woningcorporatie. Daarna zal in de volgende servicekosten afrekening de correctie te zien zijn.
*niet iedereen ontvangt een jaarnota. Wilt u hier meer over weten, neem dan contact met ons op.
Zoekterm: bezwaarschrift jaarnota, bezwaar maken jaarnota, niet eens met jaarnota Wocozon
- Terugbetalen: ik betaal via automatische incasso
Betaalt u via automatische incasso en moet u bijbetalen dan schrijft de woningcorporatie dit bedrag van uw rekening.
- Ik krijg geld terug maar ik heb een betalingsachterstand
Krijgt u geld terug, maar heeft u een betalingsachterstand? Vraag uw woningcorporatie voor alle informatie hierover.
- Ik wil een betalingsregeling treffen
Wilt u een regeling treffen over de betaling of een vraag stellen over het betaalde voorschot dan kunt u contact opnemen met uw woningcorporatie tijdens de openingstijden.
Alle Veelgestelde vragen