Opwekking

Mijn Zonnepanelen | inzicht in uw stroomopwekking

U kunt online de stroomopwekking van uw zonnepanelen bekijken via de website ‘Mijn Zonnepanelen’. U moet dan eerst een account aanmaken en daarna kunt u inloggen op ‘Mijn Zonnepanelen’.  Voor meer uitleg over een account aanmaken bij ‘Mijn Zonnepanelen’ of het inloggen, bekijk dan deze link.

Pas nadat wij met een test op afstand hebben vastgesteld dat uw installatie correct werkt, is de installatie helemaal klaar. Deze definitieve afronding kan enkele dagen duren, waardoor u zich nog niet gelijk kunt registreren voor een account op de website Mijn Zonnepanelen.
 
Wij vragen dan ook om zo’n 2 weken te wachten, nadat de panelen en de meter bij u zijn geplaatst, voordat u een account bij Mijn Zonnepanelen aanmaakt.  

Zodra u zich heeft kunnen registreren en uw account geactiveerd is, ziet u de stroomopwekking tot en met gisteren (!). De stroomopwekking van vandaag wordt pas aan het eind van de avond doorgegeven. U ziet bij ‘Mijn Zonnepanelen’ dus geen gegevens van vandaag. Let op: er kan soms een vertraging optreden, waardoor de betreffende stroomopbrengst pas na 2 dagen zichtbaar wordt.

U kunt ‘Mijn Zonnepanelen’ tussen de apps op uw mobiele telefoon of tablet zetten. U heeft dan snel al uw gegevens bij de hand. Lees in deze uitleg hoe u dat doet.

Is het beter om de was overdag te doen, op momenten dat de zon schijnt?

Nee, u hoeft hier geen rekening mee te houden. Doordat u zonnestroom teruglevert aan uw energieleverancier en zij de stroom die u van hen verbruikt ertegen wegstrepen maakt dit helemaal niets uit.

Is er een maximum aan de hoeveelheid stroom die je zelf mag opwekken?

Nee. U mag zoveel stroom opwekken als u kunt. Ook als u al op een andere manier gebruik maakt van groene stroom (zoals bijvoorbeeld bij sommige energieleveranciers met winddelen) is het dus interessant om voor zonnepanelen te kiezen.

 

Waarop baseren jullie de verwachte opwekking?

Wij baseren de berekening basis van verschillende gegevens. De belangrijkste zijn het vermogen van de zonnepanelen, de ligging van het dak ten opzichte van de zon, de hellingshoek van de zonnepanelen en de hoeveelheid schaduw die op de zonnepanelen valt.

Hoe kan het dat mijn zonnepanelen meer of minder hebben opgewekt dan verwacht?

Dit kan meerdere redenen hebben. De zon kan dit jaar meer of minder hebben geschenen dan gemiddeld. Er kan meer of minder schaduw op uw panelen zijn gevallen dan verwacht, omdat de bomen rondom uw woning zijn gegroeid of gesnoeid. Ook kan het zijn dat er nieuwere panelen met meer vermogen zijn geplaatst op uw woning dan vooraf was verwacht. Al deze zaken hebben effect op de opwekking en zorgen voor het verschil tussen verwachte opwekking en daadwerkelijke opwekking.

Hoeveel stroom wekken mijn zonnepanelen op en waar zie ik dat terug?

De opbrengst van een zonnestroominstallatie verschilt per dag en per installatie. Via de website Mijn zonnepanelen volgt u de opbrengst online. Hiervoor registreert u zichzelf met een account waarna u, wanneer u wilt, inlogt om de opbrengst van uw zonnepanelen te bekijken.

 

Na de plaatsing van uw zonnestroominstallatie stellen wij met een test vast of de installatie goed werkt. We hebben hier maximaal 14 dagen voor nodig. Na deze periode maakt u zonder problemen een account aan op de Mijn zonnepanelen-website.

 

U ziet wat uw zonnepanelen gisteren, de afgelopen week, maand of jaar opbrachten. Voor de opbrengst van vandaag kunt u morgen kijken. Het wordt aan het eind van de dag doorgegeven. Let op: stroomopbrengsten zijn in geval van vertraging pas na twee dagen zichtbaar.

Uitleg over ‘Mijn zonnepanelen‘. Lees daar ook hoe u ‘Mijn Zonnepanelen’ tussen de apps op uw mobiele telefoon of tablet kunt zetten. U heeft dan snel al uw gegevens bij de hand. Lees in deze uitleg hoe u dat doet.

Mag ik meer of minder zonnepanelen?

Wij kunnen niet meer of minder zonnepanelen bij u plaatsen. Samen met uw woningcorporatie bepalen wij het aantal zonnepanelen op basis van het gemiddelde energieverbruik voor uw type woning.

Gebruikte zonnestroom en verbruik

Met slimme meter: meting van stroomverbruik door slimme meter en zonnestroom door zonnestroommeter. Ook kan het voorkomen dat u later een slimme meter hebt gekregen. Hiervoor berekenen we het gedeelte waarvan we wel verbruik en opwekgegevens hebben. Dit rekenen we om naar een jaarverbruik op basis van vastgestelde verbruikstabel. Op basis van dit jaarverbruik berekenen we voor de ontbrekende maanden het vermoedelijke verbruik. In combinatie met het daadwerkelijk gemeten verbruik ontstaan zo het beredeneerd verbruik over de afrekenperiode.

Zonder slimme meter: Heeft u geen slimme meter, omdat er (nog) geen slimme meter geplaatst is of heeft u geen toestemming gegeven om dit uit te lezen. Dan kunnen wij niet iedere dag uw gegevens uitlezen. U moet dan jaarlijks uw energiejaarnota van de energieleverancier met ons delen om het juiste verbruik te bepalen. Deze gegevens gebruiken wij dan voor het bereken van het verbruik van de afrekenperiode. Verstuur uw kopie energiejaarnota per post of in een bijlage per e-mail. Ga hiervoor naar onze jaarnota contactpagina.

Waar zie ik de opbrengst van mijn zonnepanelen van vandaag?

Bij ‘Mijn Zonnepanelen’ kunt u de opbrengst tot vandaag zien. Aan het eind van de dag worden de gegevens van vandaag namelijk pas doorgegeven. De gegevens van vandaag ziet u dus morgen pas.

Let op: stroomopbrengsten zijn in geval van vertraging pas na 2 dagen zichtbaar.


Alle Veelgestelde vragen
Vragen? Chat met ons!