Corona | Zo gaat Wocozon om met corona.

U heeft de vragen, wij de antwoorden

Zonnepanelen: wat is de opbrengst per maand? Wanneer zijn zonnepanelen rendabel? Wat is de opbrengst bij Wocozon? Wat zijn bij zonnepanelen de belangrijkste voor- en nadelen? Waarom zou u wel of geen zonnepanelen nemen? Wat is terugleveren? Wie plaatst de zonnepanelen? Hoe werkt het besparen met zonnepanelen? Wij krijgen elke dag een heleboel vragen. Voor uw gemak hebben we de meestgestelde vragen en antwoorden over zonnepanelen van Wocozon op deze pagina verzameld.

Aanbod

Hoe bespaar ik met zonnepanelen?

Alle stroom die de zonnepanelen opwekken hoeft u niet meer af te nemen van de energieleverancier. Zonnestroom is altijd goedkoper dan stroom van uw energieleverancier. Uw besparing kunt u vinden in uw aanbod.

Waarom moet ik betalen voor de zonnepanelen?

U hoeft alleen te betalen voor het gebruik van de zonnestroom. De installatie en het onderhoud is gratis. Door de bijdrage die van u gevraagd wordt, blijven er voldoende middelen over voor bijvoorbeeld onderhoud van de woningen.

Zijn de kosten een onderdeel van de huur van mijn woning?

Nee, het bedrag dat u betaalt voor zonnestroom staat los van de huur en is een onderdeel van de servicekosten. Dit bedrag wordt dus niet meegenomen in een eventuele jaarlijkse huurverhoging.

Voorschot zonnestroom

Voor het gebruik van de zonnestroom betaalt u per maand een voorschotbedrag via de servicekosten van uw woningcorporatie. Dit voorschot is berekend op de verwachte opwekking van uw zonnepanelen. Deze berekening is uitgevoerd voordat de zonnepanelen op uw dak werden geplaatst.

Hoe is de verwachte opwekking van de zonnepanelen berekend?

De verwachte opwekking wordt berekend op basis van verschillende gegevens: het vermogen van de zonnepanelen, de hellingshoek van het dak, de oriëntatie ten opzichte van het noorden en de kans op schaduw.

Mijn verbruik is hoger van de verwachte opwekking, kan ik meer panelen krijgen?

Nee, dat is helaas niet mogelijk. Er is zorgvuldig gekeken naar wat er past op uw dak en hoeveel panelen er passen bij het gemiddelde energieverbruik voor uw type woning.

Hoe werkt mijn voorschot zonnestroom?

U betaalt maandelijks een voorschotbedrag voor het gebruik van uw zonnepanelen. De panelen wekken in de winter minder stroom op dan in de zomer. Om te voorkomen dat u iedere maand een ander bedrag moet betalen, betaalt u iedere maand het hetzelfde. Uw voorschot is berekend aan de hand van de verwachte opwekking van uw zonnepanelen in een heel jaar, gedeeld door 12 maanden. Voor de berekening van de verwachte opwekking wordt gekeken naar het vermogen en aantal van de zonnepanelen, de hellingshoek van het dak, de oriëntatie van het dak ten opzichte van de zon en de kans op schaduw.

Waarom biedt mijn woningcorporatie zonnepanelen aan?

Uw woningcorporatie wil graag verduurzamen en tegelijkertijd de woonlasten voor huurders verlagen.

Contract

Hoe bespaar ik met zonnepanelen?

Alle stroom die de zonnepanelen opwekken hoeft u niet meer af te nemen van de energieleverancier. Zonnestroom is altijd goedkoper dan stroom van uw energieleverancier. Uw besparing kunt u vinden in uw aanbod.

Waarom moet ik betalen voor de zonnepanelen?

U hoeft alleen te betalen voor het gebruik van de zonnestroom. De installatie en het onderhoud is gratis. Door de bijdrage die van u gevraagd wordt, blijven er voldoende middelen over voor bijvoorbeeld onderhoud van de woningen.

Zijn de kosten een onderdeel van de huur van mijn woning?

Nee, het bedrag dat u betaalt voor zonnestroom staat los van de huur en is een onderdeel van de servicekosten. Dit bedrag wordt dus niet meegenomen in een eventuele jaarlijkse huurverhoging.

Voorschot zonnestroom

Voor het gebruik van de zonnestroom betaalt u per maand een voorschotbedrag via de servicekosten van uw woningcorporatie. Dit voorschot is berekend op de verwachte opwekking van uw zonnepanelen. Deze berekening is uitgevoerd voordat de zonnepanelen op uw dak werden geplaatst.

Hoe is de verwachte opwekking van de zonnepanelen berekend?

De verwachte opwekking wordt berekend op basis van verschillende gegevens: het vermogen van de zonnepanelen, de hellingshoek van het dak, de oriëntatie ten opzichte van het noorden en de kans op schaduw.

Wat te doen bij een verhuizing?

Als u verhuist blijven de zonnepanelen liggen op de woning. U zit dus nergens aan vast en de volgende huurder kan na u van voordelige groene stroom profiteren. U ontvangt nog wel een eindnota. Het kan dan zijn dat u geld terug ontvangt of nog moet bijbetalen.

Mijn verbruik is hoger van de verwachte opwekking, kan ik meer panelen krijgen?

Nee, dat is helaas niet mogelijk. Er is zorgvuldig gekeken naar wat er past op uw dak en hoeveel panelen er passen bij het gemiddelde energieverbruik voor uw type woning.

Hoe werkt mijn voorschot zonnestroom?

U betaalt maandelijks een voorschotbedrag voor het gebruik van uw zonnepanelen. De panelen wekken in de winter minder stroom op dan in de zomer. Om te voorkomen dat u iedere maand een ander bedrag moet betalen, betaalt u iedere maand het hetzelfde. Uw voorschot is berekend aan de hand van de verwachte opwekking van uw zonnepanelen in een heel jaar, gedeeld door 12 maanden. Voor de berekening van de verwachte opwekking wordt gekeken naar het vermogen en aantal van de zonnepanelen, de hellingshoek van het dak, de oriëntatie van het dak ten opzichte van de zon en de kans op schaduw.

Waarom biedt mijn woningcorporatie zonnepanelen aan?

Uw woningcorporatie wil graag verduurzamen en tegelijkertijd de woonlasten voor huurders verlagen.

Eindnota

Eindnota zonnestroom

De eindnota ontvangt u wanneer u verhuist. Het is een eindafrekening voor de afgelopen periode. In deze eindafrekening is berekend hoeveel de opwekking van uw zonnepanelen was en eventueel wat u hiervan heeft gebruikt. Het kan zijn dat u moet bijbetalen of geld terug krijgt. Uw woningcorporatie verrekent vervolgens het bedrag met u.

Ik krijg geld terug. Wanneer en hoe krijg ik het te ontvangen bedrag terug?

Dit verschilt per woningcorporatie. Meer hierover vindt u op de website van uw eigen woningcorporatie. Of u ziet het bedrag op uw zonnestroom jaarnota.

Terugbetalen: ik betaal via automatische incasso

Betaalt u via automatische incasso en moet u bijbetalen dan schrijft de woningcorporatie dit bedrag van uw rekening.

Ik krijg geld terug maar ik heb een betalingsachterstand

Krijgt u geld terug, maar heeft u een betalingsachterstand? Vraag uw woningcorporatie voor alle informatie hierover.

Ik wil een betalingsregeling treffen

Wilt u een regeling treffen over de betaling of een vraag stellen over het betaalde voorschot dan kunt u contact opnemen met uw woningcorporatie tijdens de openingstijden.

Installatie

Hoeveel tijd neemt het installeren van de zonnepanelen in beslag?

Het plaatsen van de zonnepanelen gebeurt door ervaren installateurs die veilig en netjes te werk gaan. Het werk is meestal in een halve dag gereed en daarna werkt het systeem direct. Wij melden u aan bij de netbeheerder die gratis een slimme meter bij u komt plaatsen als uw eigen meter niet geschikt is voor terugleveren van stroom.

Hebben mijn zonnepanelen of installatie onderhoud of reparatie nodig?

Het zonnestroomsysteem is zeer onderhoudsvriendelijk. Dat betekent dat er vrijwel nooit onderhoud nodig is. De zonnepanelen worden alleen schoongemaakt als Wocozon constateert dat de opbrengsten minder zijn als gevolg van zware vervuiling. Als er een storing aan het systeem is, zien wij dit door onze monitoring waarschijnlijk eerder dan u. Wij zullen dan contact met u opnemen en als het nodig is een afspraak plannen met een monteur. Dit hoort allemaal bij de service van Wocozon en is voor u kosteloos.

Groepenkast

Verdeelt de elektriciteit naar de apparaten.

Wie plaatst de zonnepanelen?

Wocozon laat de zonnepanelen plaatsen door een erkend installateur uit de regio. Deze installateur werkt volgens vastgestelde installatienormen en afspraken. Elke zonnepanelen-installatie wordt uitgevoerd met 3 installateurs. Er werken 2 installateurs op het dak en 1 elektriciën.

Hoeveel tijd kost het installeren van de zonnepanelen?

Binnen een halve dag is het systeem geïnstalleerd en aangesloten.

Waar gaan de installateurs aan het werk in mijn woning?

Er moet een aansluiting gemaakt worden in de meterkast. In de meterkast wordt de zonnestroommeter geplaatst en er wordt een extra groep gemaakt. Er komt een kabeltraject van de meterkast naar het dak. Hiervoor wordt op locatie de beste route gekozen. De kabel zal in een witte kabelgoot of via een eventueel aanwezige loze leiding worden aangelegd. De panelen worden via een steiger op het dak geplaatst en via de zolder worden deze, via het kabeltraject, gekoppeld aan de nieuwe groep.

Hoe zitten de zonnepanelen vast op het dak?

Bij een schuin dak worden de zonnepanelen bevestigd aan een frame dat met dakhaken vast zit aan de dakconstructie. De constructie is bestand tegen zware windstoten.

Waar wordt de omvormer voor de zonnepanelen geplaatst?

We maken gebruik van micro-omvormers. Deze worden op het dak en per paneel bevestigd. Op deze manier kunnen de panelen afzonderlijk van elkaar functioneren en kunnen we ze goed monitoren op afstand. Ook is het rendement op deze manier hoger.

Heeft mijn installatie onderhoud of reparatie nodig?

Nee, alleen in uitzonderlijke gevallen. De zonnepanelen worden automatisch schoon gemaakt door wind, regen, hagel en sneeuw. Mocht het zo zijn dat we op afstand constateren dat de stroomopwekking te laag is, door bijvoorbeeld een storing of extreem vieze panelen, dan nemen we contact met u op om het probleem op te lossen. Indien u zelf vermoedt dat er iets mis is met de installatie kunt u altijd contact opnemen met Wocozon.

Ik heb nog een oude elektriciteitsmeter. Is deze wel geschikt?

De netbeheerder weet wat voor een meter u heeft. Mocht uw huidige meter niet geschikt zijn dan wordt deze gratis vervangen door een slimme meter. Wij melden u aan bij de netbeheerder, u hoeft hier zelf niets voor te doen. Vereiste is wel dat uw e-mailadres bij ons bekend is.

Slimme meter

De slimme meter registreert uw energieverbruik en houdt ook nauwkeurig bij hoeveel zonnestroom er wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Uw meterstanden worden automatisch doorgestuurd naar uw energieleverancier en naar Wocozon.

Zijn zonnepanelen veilig?

Ja, alle producten zijn gecertificeerd, ook op het gebied van veiligheid en hebben een CE-label. Daarmee zijn zonnepanelen net zo veilig als elk ander huishoudelijk elektrisch apparaat.

Jaarnota

Jaarnota zonnestroom

Eén keer per jaar ontvangt u de zonnestroom jaarnota over een bepaalde periode. Deze berekening laat zien hoeveel de zonnepanelen aan zonnestroom heeft opgewekt en eventueel hoeveel u daarvan heeft verbruikt. Het kan zijn dat u moet bijbetalen of geld terug krijgt. Uw woningcorporatie verrekent vervolgens het bedrag met u.

Hoe kan het dat mijn zonnepanelen meer of minder hebben opgewekt dan verwacht?

Dit kan meerdere redenen hebben. De zon kan dit jaar meer of minder hebben geschenen dan gemiddeld. Er kan meer of minder schaduw op uw panelen zijn gevallen dan verwacht, omdat de bomen rondom uw woning zijn gegroeid of gesnoeid. Ook kan het zijn dat er nieuwere panelen met meer vermogen zijn geplaatst op uw woning dan vooraf was verwacht. Al deze zaken hebben effect op de opwekking en zorgen voor het verschil tussen verwachte opwekking en daadwerkelijke opwekking.

Hoe werkt mijn voorschot zonnestroom?

U betaalt maandelijks een voorschotbedrag voor het gebruik van uw zonnepanelen. De panelen wekken in de winter minder stroom op dan in de zomer. Om te voorkomen dat u iedere maand een ander bedrag moet betalen, betaalt u iedere maand het hetzelfde. Uw voorschot is berekend aan de hand van de verwachte opwekking van uw zonnepanelen in een heel jaar, gedeeld door 12 maanden. Voor de berekening van de verwachte opwekking wordt gekeken naar het vermogen en aantal van de zonnepanelen, de hellingshoek van het dak, de oriëntatie van het dak ten opzichte van de zon en de kans op schaduw.

Ik krijg geld terug. Wanneer en hoe krijg ik het te ontvangen bedrag terug?

Dit verschilt per woningcorporatie. Meer hierover vindt u op de website van uw eigen woningcorporatie. Of u ziet het bedrag op uw zonnestroom jaarnota.

Ik moet bijbetalen. Wanneer en hoe moet ik dit doen?

Op de jaarnota ziet u de zonnestroomberekening. In deze berekening staat hoeveel uw zonnepanelen aan zonnestroom hebben opgewekt en hoeveel u daarvan heeft verbruikt. Verrekeningen worden soms automatisch verwerkt en worden verrekend met lopende betalingen of wanneer u zelf maandelijks de huur en servicekosten overmaakt moet u dit zelf overmaken naar uw woningcorporatie. Dit is afhankelijk van uw woningcorporatie. U vindt hier meer informatie over op uw zonnestroom jaarnota.

Ik heb mijn voorschotten netjes betaald. Waarom moet ik nu toch bijbetalen?

Het kan zijn dat u eerder uw voorschot heeft verlaagt en dat het achteraf te laag is gebleken. Is dit niet eerder gebeurd, neem dan contact op met de klantenservice van Wocozon.

Gebruikte zonnestroom en verbruik

Met slimme meter: meting van stroomverbruik door slimme meter en zonnestroom door zonnestroommeter. Ook kan het voorkomen dat u later een slimme meter hebt gekregen. Hiervoor berekenen we het gedeelte waarvan we wel verbruik en opwekgegevens hebben. Dit rekenen we om naar een jaarverbruik op basis van vastgestelde verbruikstabel. Op basis van dit jaarverbruik berekenen we voor de ontbrekende maanden het vermoedelijke verbruik. In combinatie met het daadwerkelijk gemeten verbruik ontstaan zo het beredeneerd verbruik over de afrekenperiode.

Zonder slimme meter: Heeft u geen slimme meter, omdat er (nog) geen slimme meter geplaatst is of heeft u geen toestemming gegeven om dit uit te lezen. Dan kunnen wij niet iedere dag uw gegevens uitlezen. U moet dan jaarlijks uw energiejaarnota van de energieleverancier met ons delen om het juiste verbruik te bepalen. Deze gegevens gebruiken wij dan voor het bereken van het verbruik van de afrekenperiode. Verstuur uw kopie energiejaarnota per post of in een bijlage per e-mail. Ga hiervoor naar onze jaarnota contactpagina.

Ik ben het niet eens

Het kan zijn dat u het niet eens bent met de zonnestroom jaarnota. Dan kunt u het ‘niet eens formulier’ indienen. Houdt u er wel rekening mee dat wij een maximale tijd aanhouden van 1 maand om u reactie te verwerken. Waarom 1 maand? Dit heeft te maken met het onderzoek naar uw reactie, het controleren van de verbruik- en/of zonnestroomcijfers en eventueel uw ingezonden energiejaarnota. Wanneer uw reactie terecht is laten we dit u zo snel mogelijk weten en moeten we dit vervolgens afstemmen met de financiële administratie van uw woningcorporatie. Daarna zal in de volgende servicekosten afrekening de correctie te zien zijn.

Terugbetalen: ik betaal via automatische incasso

Betaalt u via automatische incasso en moet u bijbetalen dan schrijft de woningcorporatie dit bedrag van uw rekening.

Ik krijg geld terug maar ik heb een betalingsachterstand

Krijgt u geld terug, maar heeft u een betalingsachterstand? Vraag uw woningcorporatie voor alle informatie hierover.

Ik wil een betalingsregeling treffen

Wilt u een regeling treffen over de betaling of een vraag stellen over het betaalde voorschot dan kunt u contact opnemen met uw woningcorporatie tijdens de openingstijden.

Kosten

Aan wie betaal ik de kosten van de zonnestroom als huurder?

U betaalt een maandelijks voorschotbedrag, voor stroom die door de zonnepanelen is opgewekt, aan de woningcorporatie. Dit bedrag wordt bij de huur als servicekosten in rekening gebracht. In oktober of november ontvangt u een jaarnota.

Hebben de kosten voor de zonnestroom invloed op mijn huurtoeslag?

De kosten voor de zonnestroom worden als servicekosten in rekening gebracht. Aangezien het gaat om energiekosten voor de eigen woning hebben deze geen invloed op de huurtoeslag. Er verandert dus niets aan de bestaande situatie voor uw huurtoeslag.

Hoe bespaar ik met zonnepanelen?

Alle stroom die de zonnepanelen opwekken hoeft u niet meer af te nemen van de energieleverancier. Zonnestroom is altijd goedkoper dan stroom van uw energieleverancier. Uw besparing kunt u vinden in uw aanbod.

Waarom moet ik betalen voor de zonnepanelen?

U hoeft alleen te betalen voor het gebruik van de zonnestroom. De installatie en het onderhoud is gratis. Door de bijdrage die van u gevraagd wordt, blijven er voldoende middelen over voor bijvoorbeeld onderhoud van de woningen.

Zijn de kosten een onderdeel van de huur van mijn woning?

Nee, het bedrag dat u betaalt voor zonnestroom staat los van de huur en is een onderdeel van de servicekosten. Dit bedrag wordt dus niet meegenomen in een eventuele jaarlijkse huurverhoging.

Voorschot zonnestroom

Voor het gebruik van de zonnestroom betaalt u per maand een voorschotbedrag via de servicekosten van uw woningcorporatie. Dit voorschot is berekend op de verwachte opwekking van uw zonnepanelen. Deze berekening is uitgevoerd voordat de zonnepanelen op uw dak werden geplaatst.

Eindnota zonnestroom

De eindnota ontvangt u wanneer u verhuist. Het is een eindafrekening voor de afgelopen periode. In deze eindafrekening is berekend hoeveel de opwekking van uw zonnepanelen was en eventueel wat u hiervan heeft gebruikt. Het kan zijn dat u moet bijbetalen of geld terug krijgt. Uw woningcorporatie verrekent vervolgens het bedrag met u.

Jaarnota zonnestroom

Eén keer per jaar ontvangt u de zonnestroom jaarnota over een bepaalde periode. Deze berekening laat zien hoeveel de zonnepanelen aan zonnestroom heeft opgewekt en eventueel hoeveel u daarvan heeft verbruikt. Het kan zijn dat u moet bijbetalen of geld terug krijgt. Uw woningcorporatie verrekent vervolgens het bedrag met u.

Voorschot van uw energieleverancier aanpassen ja of nee?

Maandelijkse minder aan uw energieleverancier betalen of een spaarpotje opbouwen?
Doordat u bespaart op de stroomkosten hoeft u de energieleverancier minder geld te betalen. U heeft nu de keuze uit twee opties:

Optie 1
u doet niks en krijgt aan het eind van uw energiecontractjaar het teveel betaalde bedrag aan stroomkosten in een keer terug van uw energieleverancier. U kunt dit zien als een soort spaarpotje waar u elke maand een bedrag in stopt. Dit bedrag is gelijk aan de besparing die u elke maand opbouwt door voordelige zonnestroom.

Optie 2
u verlaagt direct uw maandelijkse termijnbedrag (ook wel ‘voorschotbedrag’) bij uw energieleverancier (stroomleverancier). Mocht u eind van uw contractjaar toch meer bespaart hebben door de zonnestroom, dan krijgt u het overige bespaarde bedrag in een keer terug van uw energieleverancier.

Wat is teruglevergoeding?

U krijgt een vergoeding van uw energieleverancier voor de stroom die u op jaarbasis teruglevert aan uw energieleverancier. Dus wanneer u meer opwekt dan verbruikt. De hoogte van de terugleververgoeding verschilt per energieleverancier. U kunt informatie hierover vinden op de website van uw energieleverancier.

Hoe kan het dat mijn zonnepanelen meer of minder hebben opgewekt dan verwacht?

Dit kan meerdere redenen hebben. De zon kan dit jaar meer of minder hebben geschenen dan gemiddeld. Er kan meer of minder schaduw op uw panelen zijn gevallen dan verwacht, omdat de bomen rondom uw woning zijn gegroeid of gesnoeid. Ook kan het zijn dat er nieuwere panelen met meer vermogen zijn geplaatst op uw woning dan vooraf was verwacht. Al deze zaken hebben effect op de opwekking en zorgen voor het verschil tussen verwachte opwekking en daadwerkelijke opwekking.

Salderen

De Stroom die u hebt teruggeleverd op jaarbasis wordt afgetrokken op uw energierekening. Deze aftreksom heet salderen. Meer informatie over salderen vindt u op de pagina over salderen.

Hoe werkt mijn voorschot zonnestroom?

U betaalt maandelijks een voorschotbedrag voor het gebruik van uw zonnepanelen. De panelen wekken in de winter minder stroom op dan in de zomer. Om te voorkomen dat u iedere maand een ander bedrag moet betalen, betaalt u iedere maand het hetzelfde. Uw voorschot is berekend aan de hand van de verwachte opwekking van uw zonnepanelen in een heel jaar, gedeeld door 12 maanden. Voor de berekening van de verwachte opwekking wordt gekeken naar het vermogen en aantal van de zonnepanelen, de hellingshoek van het dak, de oriëntatie van het dak ten opzichte van de zon en de kans op schaduw.

Energie termijnbedrag aanpassen ja of nee?

Termijnbedrag of ook wel voorschotbedrag genoemd van uw energieleverancier aanpassen? U kunt zelf kiezen uit twee opties.

Optie 1: 

U doet niks en krijgt aan het eind van uw contractjaar het teveel betaalde bedrag aan energiekosten in één keer terug van uw energieleverancier. U kunt dit zien als een soort spaarpotje waar u elke maand een bedrag in stopt.

Optie 2: 

U verlaagt direct uw maandelijkse termijnbedrag (ook wel ‘voorschotbedrag’) bij uw energieleverancier.

Ik krijg geld terug. Wanneer en hoe krijg ik het te ontvangen bedrag terug?

Dit verschilt per woningcorporatie. Meer hierover vindt u op de website van uw eigen woningcorporatie. Of u ziet het bedrag op uw zonnestroom jaarnota.

Ik moet bijbetalen. Wanneer en hoe moet ik dit doen?

Op de jaarnota ziet u de zonnestroomberekening. In deze berekening staat hoeveel uw zonnepanelen aan zonnestroom hebben opgewekt en hoeveel u daarvan heeft verbruikt. Verrekeningen worden soms automatisch verwerkt en worden verrekend met lopende betalingen of wanneer u zelf maandelijks de huur en servicekosten overmaakt moet u dit zelf overmaken naar uw woningcorporatie. Dit is afhankelijk van uw woningcorporatie. U vindt hier meer informatie over op uw zonnestroom jaarnota.

Ik heb mijn voorschotten netjes betaald. Waarom moet ik nu toch bijbetalen?

Het kan zijn dat u eerder uw voorschot heeft verlaagt en dat het achteraf te laag is gebleken. Is dit niet eerder gebeurd, neem dan contact op met de klantenservice van Wocozon.

Gebruikte zonnestroom en verbruik

Met slimme meter: meting van stroomverbruik door slimme meter en zonnestroom door zonnestroommeter. Ook kan het voorkomen dat u later een slimme meter hebt gekregen. Hiervoor berekenen we het gedeelte waarvan we wel verbruik en opwekgegevens hebben. Dit rekenen we om naar een jaarverbruik op basis van vastgestelde verbruikstabel. Op basis van dit jaarverbruik berekenen we voor de ontbrekende maanden het vermoedelijke verbruik. In combinatie met het daadwerkelijk gemeten verbruik ontstaan zo het beredeneerd verbruik over de afrekenperiode.

Zonder slimme meter: Heeft u geen slimme meter, omdat er (nog) geen slimme meter geplaatst is of heeft u geen toestemming gegeven om dit uit te lezen. Dan kunnen wij niet iedere dag uw gegevens uitlezen. U moet dan jaarlijks uw energiejaarnota van de energieleverancier met ons delen om het juiste verbruik te bepalen. Deze gegevens gebruiken wij dan voor het bereken van het verbruik van de afrekenperiode. Verstuur uw kopie energiejaarnota per post of in een bijlage per e-mail. Ga hiervoor naar onze jaarnota contactpagina.

Ik ben het niet eens

Het kan zijn dat u het niet eens bent met de zonnestroom jaarnota. Dan kunt u het ‘niet eens formulier’ indienen. Houdt u er wel rekening mee dat wij een maximale tijd aanhouden van 1 maand om u reactie te verwerken. Waarom 1 maand? Dit heeft te maken met het onderzoek naar uw reactie, het controleren van de verbruik- en/of zonnestroomcijfers en eventueel uw ingezonden energiejaarnota. Wanneer uw reactie terecht is laten we dit u zo snel mogelijk weten en moeten we dit vervolgens afstemmen met de financiële administratie van uw woningcorporatie. Daarna zal in de volgende servicekosten afrekening de correctie te zien zijn.

Terugbetalen: ik betaal via automatische incasso

Betaalt u via automatische incasso en moet u bijbetalen dan schrijft de woningcorporatie dit bedrag van uw rekening.

Mijn zonnepanelen

Hoeveel stroom wekken mijn zonnepanelen op?

Dat verschilt natuurlijk per dag en per zonnestroominstallatie. U kunt online de stroomopwekking van uw panelen bekijken via de website Mijn Zonnepanelen. Registreer eerst een account en log daarna in op ‘Mijn Zonnepanelen’. U ziet de stroomopwekking van gisteren (!), de afgelopen week, de afgelopen maand, het afgelopen jaar en de afgelopen jaren staan. De stroomopwekking van vandaag wordt pas aan het eind van de avond doorgegeven, daarom ziet u deze niet op de dag zelf staan. Er is nog geen app. Let op: er kan soms een vertraging optreden, waardoor de betreffende stroomopbrengst pas na 2 dagen zichtbaar wordt.

Mijn Zonnepanelen – inzicht in uw stroomopwekking

U kunt online de stroomopwekking van uw zonnepanelen bekijken via de website ‘Mijn Zonnepanelen’. U moet dan eerst een account registreren en daarna inloggen op ‘Mijn Zonnepanelen’.   
 
Pas nadat wij door middel van een test op afstand hebben vastgesteld dat uw installatie correct werkt, is de installatie helemaal klaar. Deze definitieve afronding kan enkele dagen op zich laten wachten, waardoor u zich nog niet gelijk kunt registreren voor een account op de website Mijn Zonnepanelen. 
  
Wij vragen dan ook om minimaal 14 dagen te wachten, nadat de panelen en de meter bij u zijn geplaatst, voordat u een account bij Mijn Zonnepanelen aanmaakt.   
 
Zodra u zich heeft kunnen registreren en uw account geactiveerd is, ziet u de stroomopwekking tot en met gisteren (!). De stroomopwekking van vandaag wordt pas aan het eind van de avond doorgegeven, daarom ziet u deze niet op de dag zelf staan. Er is geen app. Let op: er kan soms een vertraging optreden, waardoor de betreffende stroomopbrengst pas na 2 dagen zichtbaar wordt.

Ik ben mijn login of wachtwoord vergeten voor ‘Mijn Zonnepanelen’

Wanneer het inloggen op ‘Mijn Zonnepanelen’ niet meer lukt kunt u uw wachtwoord herstellen. Ga naar ‘Mijn Zonnepanelen’ en klik op ‘Wachtwoord vergeten’ of klik hier om uw wachtwoord te herstellen. U ontvangt dan een e-mail met een link om uw wachtwoord te herstellen.

Onderhoud

Hebben mijn zonnepanelen of installatie onderhoud of reparatie nodig?

Het zonnestroomsysteem is zeer onderhoudsvriendelijk. Dat betekent dat er vrijwel nooit onderhoud nodig is. De zonnepanelen worden alleen schoongemaakt als Wocozon constateert dat de opbrengsten minder zijn als gevolg van zware vervuiling. Als er een storing aan het systeem is, zien wij dit door onze monitoring waarschijnlijk eerder dan u. Wij zullen dan contact met u opnemen en als het nodig is een afspraak plannen met een monteur. Dit hoort allemaal bij de service van Wocozon en is voor u kosteloos.

Heeft mijn installatie onderhoud of reparatie nodig?

Nee, alleen in uitzonderlijke gevallen. De zonnepanelen worden automatisch schoon gemaakt door wind, regen, hagel en sneeuw. Mocht het zo zijn dat we op afstand constateren dat de stroomopwekking te laag is, door bijvoorbeeld een storing of extreem vieze panelen, dan nemen we contact met u op om het probleem op te lossen. Indien u zelf vermoedt dat er iets mis is met de installatie kunt u altijd contact opnemen met Wocozon.

Opwekking

Hoe is de verwachte opwekking van de zonnepanelen berekend?

De verwachte opwekking wordt berekend op basis van verschillende gegevens: het vermogen van de zonnepanelen, de hellingshoek van het dak, de oriëntatie ten opzichte van het noorden en de kans op schaduw.

Mijn verbruik is hoger van de verwachte opwekking, kan ik meer panelen krijgen?

Nee, dat is helaas niet mogelijk. Er is zorgvuldig gekeken naar wat er past op uw dak en hoeveel panelen er passen bij het gemiddelde energieverbruik voor uw type woning.

Terugleveren en Salderen

Terugleververgoeding: Als u in een jaar tijd meer stroom opwekt dan gebruikt, houdt u stroom over. U krijgt een vergoeding van uw energieleverancier voor de stroom die u op jaarbasis teruglevert aan uw energieleverancier. Lees verder.

Salderen: kunt u vergelijken met het tijdelijk “parkeren” van de opgewekte stroom op het elektriciteitsnet. Lees verder.

Hoeveel stroom wekken mijn zonnepanelen op?

Dat verschilt natuurlijk per dag en per zonnestroominstallatie. U kunt online de stroomopwekking van uw panelen bekijken via de website Mijn Zonnepanelen. Registreer eerst een account en log daarna in op ‘Mijn Zonnepanelen’. U ziet de stroomopwekking van gisteren (!), de afgelopen week, de afgelopen maand, het afgelopen jaar en de afgelopen jaren staan. De stroomopwekking van vandaag wordt pas aan het eind van de avond doorgegeven, daarom ziet u deze niet op de dag zelf staan. Er is nog geen app. Let op: er kan soms een vertraging optreden, waardoor de betreffende stroomopbrengst pas na 2 dagen zichtbaar wordt.

Mijn Zonnepanelen – inzicht in uw stroomopwekking

U kunt online de stroomopwekking van uw zonnepanelen bekijken via de website ‘Mijn Zonnepanelen’. U moet dan eerst een account registreren en daarna inloggen op ‘Mijn Zonnepanelen’.   
 
Pas nadat wij door middel van een test op afstand hebben vastgesteld dat uw installatie correct werkt, is de installatie helemaal klaar. Deze definitieve afronding kan enkele dagen op zich laten wachten, waardoor u zich nog niet gelijk kunt registreren voor een account op de website Mijn Zonnepanelen. 
  
Wij vragen dan ook om minimaal 14 dagen te wachten, nadat de panelen en de meter bij u zijn geplaatst, voordat u een account bij Mijn Zonnepanelen aanmaakt.   
 
Zodra u zich heeft kunnen registreren en uw account geactiveerd is, ziet u de stroomopwekking tot en met gisteren (!). De stroomopwekking van vandaag wordt pas aan het eind van de avond doorgegeven, daarom ziet u deze niet op de dag zelf staan. Er is geen app. Let op: er kan soms een vertraging optreden, waardoor de betreffende stroomopbrengst pas na 2 dagen zichtbaar wordt.

Hoe kan het dat mijn zonnepanelen meer of minder hebben opgewekt dan verwacht?

Dit kan meerdere redenen hebben. De zon kan dit jaar meer of minder hebben geschenen dan gemiddeld. Er kan meer of minder schaduw op uw panelen zijn gevallen dan verwacht, omdat de bomen rondom uw woning zijn gegroeid of gesnoeid. Ook kan het zijn dat er nieuwere panelen met meer vermogen zijn geplaatst op uw woning dan vooraf was verwacht. Al deze zaken hebben effect op de opwekking en zorgen voor het verschil tussen verwachte opwekking en daadwerkelijke opwekking.

Gebruikte zonnestroom en verbruik

Met slimme meter: meting van stroomverbruik door slimme meter en zonnestroom door zonnestroommeter. Ook kan het voorkomen dat u later een slimme meter hebt gekregen. Hiervoor berekenen we het gedeelte waarvan we wel verbruik en opwekgegevens hebben. Dit rekenen we om naar een jaarverbruik op basis van vastgestelde verbruikstabel. Op basis van dit jaarverbruik berekenen we voor de ontbrekende maanden het vermoedelijke verbruik. In combinatie met het daadwerkelijk gemeten verbruik ontstaan zo het beredeneerd verbruik over de afrekenperiode.

Zonder slimme meter: Heeft u geen slimme meter, omdat er (nog) geen slimme meter geplaatst is of heeft u geen toestemming gegeven om dit uit te lezen. Dan kunnen wij niet iedere dag uw gegevens uitlezen. U moet dan jaarlijks uw energiejaarnota van de energieleverancier met ons delen om het juiste verbruik te bepalen. Deze gegevens gebruiken wij dan voor het bereken van het verbruik van de afrekenperiode. Verstuur uw kopie energiejaarnota per post of in een bijlage per e-mail. Ga hiervoor naar onze jaarnota contactpagina.

Wat is teruglevergoeding?

U krijgt een vergoeding van uw energieleverancier voor de stroom die u op jaarbasis teruglevert aan uw energieleverancier. Dus wanneer u meer opwekt dan verbruikt. De hoogte van de terugleververgoeding verschilt per energieleverancier. U kunt informatie hierover vinden op de website van uw energieleverancier.

Salderen

De Stroom die u hebt teruggeleverd op jaarbasis wordt afgetrokken op uw energierekening. Deze aftreksom heet salderen. Meer informatie over salderen vindt u op de pagina over salderen.

Slimme meter

De slimme meter registreert uw energieverbruik en houdt ook nauwkeurig bij hoeveel zonnestroom er wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Uw meterstanden worden automatisch doorgestuurd naar uw energieleverancier en naar Wocozon.

Monitoring

U ziet wat het systeem aan energie opwekt.

Overige

Overige stroom

Stroom die u niet gebruikt gaat naar het elektriciteitsnet. Dit wordt verrekend met uw verbruik.

Ik heb nog een oude elektriciteitsmeter. Is deze wel geschikt?

De netbeheerder weet wat voor een meter u heeft. Mocht uw huidige meter niet geschikt zijn dan wordt deze gratis vervangen door een slimme meter. Wij melden u aan bij de netbeheerder, u hoeft hier zelf niets voor te doen. Vereiste is wel dat uw e-mailadres bij ons bekend is.

Wat te doen bij een verhuizing?

Als u verhuist blijven de zonnepanelen liggen op de woning. U zit dus nergens aan vast en de volgende huurder kan na u van voordelige groene stroom profiteren. U ontvangt nog wel een eindnota. Het kan dan zijn dat u geld terug ontvangt of nog moet bijbetalen.

Voorschot van uw energieleverancier aanpassen ja of nee?

Maandelijkse minder aan uw energieleverancier betalen of een spaarpotje opbouwen?
Doordat u bespaart op de stroomkosten hoeft u de energieleverancier minder geld te betalen. U heeft nu de keuze uit twee opties:

Optie 1
u doet niks en krijgt aan het eind van uw energiecontractjaar het teveel betaalde bedrag aan stroomkosten in een keer terug van uw energieleverancier. U kunt dit zien als een soort spaarpotje waar u elke maand een bedrag in stopt. Dit bedrag is gelijk aan de besparing die u elke maand opbouwt door voordelige zonnestroom.

Optie 2
u verlaagt direct uw maandelijkse termijnbedrag (ook wel ‘voorschotbedrag’) bij uw energieleverancier (stroomleverancier). Mocht u eind van uw contractjaar toch meer bespaart hebben door de zonnestroom, dan krijgt u het overige bespaarde bedrag in een keer terug van uw energieleverancier.

Ik ben het niet eens

Het kan zijn dat u het niet eens bent met de zonnestroom jaarnota. Dan kunt u het ‘niet eens formulier’ indienen. Houdt u er wel rekening mee dat wij een maximale tijd aanhouden van 1 maand om u reactie te verwerken. Waarom 1 maand? Dit heeft te maken met het onderzoek naar uw reactie, het controleren van de verbruik- en/of zonnestroomcijfers en eventueel uw ingezonden energiejaarnota. Wanneer uw reactie terecht is laten we dit u zo snel mogelijk weten en moeten we dit vervolgens afstemmen met de financiële administratie van uw woningcorporatie. Daarna zal in de volgende servicekosten afrekening de correctie te zien zijn.

Wat is teruglevergoeding?

U krijgt een vergoeding van uw energieleverancier voor de stroom die u op jaarbasis teruglevert aan uw energieleverancier. Dus wanneer u meer opwekt dan verbruikt. De hoogte van de terugleververgoeding verschilt per energieleverancier. U kunt informatie hierover vinden op de website van uw energieleverancier.

Salderen

De Stroom die u hebt teruggeleverd op jaarbasis wordt afgetrokken op uw energierekening. Deze aftreksom heet salderen. Meer informatie over salderen vindt u op de pagina over salderen.

Slimme meter

De slimme meter registreert uw energieverbruik en houdt ook nauwkeurig bij hoeveel zonnestroom er wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Uw meterstanden worden automatisch doorgestuurd naar uw energieleverancier en naar Wocozon.

Energieleverancier

U krijgt stroom en gas van uw energieleverancier. U kunt uw energieleverancier zelf kiezen. Ook wanneer u zonnepanelen heeft. U betaalt maandelijks een voorschot aan uw energieleverancier voor stroom en gas. Ieder jaar ontvangt u van uw energieleverancier een jaarrekening voor de verrekening van de voorschotten.

Zijn zonnepanelen veilig?

Ja, alle producten zijn gecertificeerd, ook op het gebied van veiligheid en hebben een CE-label. Daarmee zijn zonnepanelen net zo veilig als elk ander huishoudelijk elektrisch apparaat.

Apparaten

Apparaten krijgen stroom. De meter in uw meterkast houdt de opbrengst en het verbruik bij.

Waarom biedt mijn woningcorporatie zonnepanelen aan?

Uw woningcorporatie wil graag verduurzamen en tegelijkertijd de woonlasten voor huurders verlagen.

Voorschot

Voorschot van uw energieleverancier aanpassen ja of nee?

Maandelijkse minder aan uw energieleverancier betalen of een spaarpotje opbouwen?
Doordat u bespaart op de stroomkosten hoeft u de energieleverancier minder geld te betalen. U heeft nu de keuze uit twee opties:

Optie 1
u doet niks en krijgt aan het eind van uw energiecontractjaar het teveel betaalde bedrag aan stroomkosten in een keer terug van uw energieleverancier. U kunt dit zien als een soort spaarpotje waar u elke maand een bedrag in stopt. Dit bedrag is gelijk aan de besparing die u elke maand opbouwt door voordelige zonnestroom.

Optie 2
u verlaagt direct uw maandelijkse termijnbedrag (ook wel ‘voorschotbedrag’) bij uw energieleverancier (stroomleverancier). Mocht u eind van uw contractjaar toch meer bespaart hebben door de zonnestroom, dan krijgt u het overige bespaarde bedrag in een keer terug van uw energieleverancier.

Ik heb mijn voorschotten netjes betaald. Waarom moet ik nu toch bijbetalen?

Het kan zijn dat u eerder uw voorschot heeft verlaagt en dat het achteraf te laag is gebleken. Is dit niet eerder gebeurd, neem dan contact op met de klantenservice van Wocozon.

Ik wil een betalingsregeling treffen

Wilt u een regeling treffen over de betaling of een vraag stellen over het betaalde voorschot dan kunt u contact opnemen met uw woningcorporatie tijdens de openingstijden.

Energie termijnbedrag aanpassen ja of nee?

Termijnbedrag of ook wel voorschotbedrag genoemd van uw energieleverancier aanpassen? U kunt zelf kiezen uit twee opties.

Optie 1: 

U doet niks en krijgt aan het eind van uw contractjaar het teveel betaalde bedrag aan energiekosten in één keer terug van uw energieleverancier. U kunt dit zien als een soort spaarpotje waar u elke maand een bedrag in stopt.

Optie 2: 

U verlaagt direct uw maandelijkse termijnbedrag (ook wel ‘voorschotbedrag’) bij uw energieleverancier.

Wie & Waarom

Wie is Wocozon?

Wocozon is een stichting zonder winstoogmerk en is voor en door woningcorporaties opgericht met één doel: het verlagen van de woonlasten van huurders van sociale huurwoningen.

Waarom biedt mijn woningcorporatie zonnepanelen aan?

Uw woningcorporatie wil graag verduurzamen en tegelijkertijd de woonlasten voor huurders verlagen.