Corona | Zo gaat Wocozon om met corona.

U heeft de vragen, wij de antwoorden

Zonnepanelen: wat is de opbrengst per maand? Wanneer zijn zonnepanelen rendabel? Wat is de opbrengst bij Wocozon? Wat zijn bij zonnepanelen de belangrijkste voor- en nadelen? Waarom zou u wel of geen zonnepanelen nemen? Wat is terugleveren? Wie plaatst de zonnepanelen? Hoe werkt het besparen met zonnepanelen? Wij krijgen elke dag een heleboel vragen. Voor uw gemak hebben we de meestgestelde vragen en antwoorden over zonnepanelen van Wocozon op deze pagina verzameld.

Aanbod & contract

Hoe kan het dat mijn persoonlijke aanbod hetzelfde is als dat van mijn straatgenoten?

Bij het samenstellen van een persoonlijk aanbod kijken we naar de oriëntatie van de woning, het type woning en het straatbeeld. Dat laatste betekent dat de hele straat er netjes uit moet komen te zien. Het is mooier als alle huizen hetzelfde aantal zonnepanelen krijgen. Hierdoor is meestal het aanbod hetzelfde bij gelijke woningen in dezelfde straat. Als iemand van uw buren te maken heeft met meer schaduw door bijvoorbeeld een grote boom voor het huis, kan het toch zo zijn dat er in een straat verschillen in het aanbod of het aantal panelen zijn.

 

Welk energiebedrijf adviseren jullie om de zonnestroom mee te combineren?

Wij adviseren u om bij de keuze van energieleverancier te kijken naar de beste combinatie van stroomprijs, terugleververgoeding en vaste leveringskosten. Vooral in terugleververgoedingen zien wij vrij grote verschillen per energieleverancier.

 

 

Moet ik de levering van mijn energieleverancier stopzetten?

Nee, u heeft nog altijd stroom van uw energieleverancier nodig. Dat is op de niet-zonnige momenten zoals ’s avonds en ’s nachts. De zonnepanelen wekken dan geen stroom op. Daarnaast levert uw energieleverancier u in de meeste gevallen ook gas/warmte.

Moet ik contact opnemen met mijn energieleverancier?

Nee. Wij melden u aan bij de netbeheerder en uw energieleverancier ziet automatisch dat u zonnepanelen heeft en stroom teruglevert. U ziet dat vanzelf weer terug op de jaarnota van uw energieleverancier. Als u uw voorschot/termijnbedrag direct wilt verlagen kunt u contact met uw energieleverancier opnemen, maar het hoeft niet.

Hoe zit het met brand- en/of inboedelverzekering?

Geen zorgen: u hoeft niets te melden bij of te veranderen aan welke verzekering dan ook. De woningcorporatie heeft voor u een woonhuisverzekering afgesloten en betaalt dit voor u. De brandverzekering valt hieronder. Voor u verandert daar niets aan.

Hoe lang loopt het contract?

Het contract is een onderdeel van de huurovereenkomst tussen u en uw woningcorporatie. Zolang het huurcontract van kracht is, is ook het zonnepanelencontract van kracht. Als u het contract opzegt omdat u gaat verhuizen zit u nergens aan vast. De volgende bewoner van de huurwoning neemt het contract over.

Is er bij het berekenen van de opbrengst in mijn aanbod al rekening gehouden met de oriëntatie van mijn dak?

Ja. Voordat we een aanbod doen bekijken we de woningen en de directe omgeving van de woningen. We weten daarom zeker dat het aantal zonnepanelen in uw aanbod ook daadwerkelijk op uw dak komen.

Wat is bij zonnepanelen de opbrengst per maand?

Zonnepanelen maken gebruik van een natuurlijke energiebron. Daarom is bij zonnepanelen de opbrengst per maand steeds anders. Het hangt af van het aantal zonuren. En dat hangt weer af van de weersomstandigheden (bewolking) en of het zomer of winter is (stand van de zon). In de zomer wekt de zonnestroominstallatie meer op dan in de winter. In de winter gebruikt u meer elektriciteit. U levert de niet-gebruikte zonnestroom van zonnige dagen terug aan uw energieleverancier. In ruil daarvoor gebruikt u weer stroom van uw energieleverancier op niet-zonnige momenten. Over het hele jaar gezien trekt het elkaar weer recht en bent u altijd een stuk goedkoper uit met zonnestroom.

Waarom biedt mijn woningcorporatie zonnepanelen aan?

Uw woningcorporatie moet verduurzamen van de overheid. Het draagt bij aan de klimaatdoelstellingen die vastgelegd zijn in het klimaatakkoord. Woningcorporaties verduurzamen op verschillende manieren. Uw woningcorporatie koos voor zonnepanelen via Wocozon omdat er op deze manier ook een voordeel voor u aan zit: uw stroomkosten gaan blijvend omlaag.

Waarom moet ik betalen voor de zonnepanelen?

U hoeft alleen te betalen voor het gebruik van de zonnestroom. De installatie en het onderhoud is gratis. Door de bijdrage die van u gevraagd wordt, blijven er voldoende middelen over voor bijvoorbeeld onderhoud van de woningen.

Zijn de kosten een onderdeel van de huur van mijn woning?

Nee, het bedrag dat u betaalt voor zonnestroom staat los van de huur en is een onderdeel van de servicekosten. Dit bedrag wordt dus niet meegenomen in een eventuele jaarlijkse huurverhoging.

Voorschot zonnestroom

Voor het gebruik van de zonnestroom betaalt u per maand een voorschotbedrag via de servicekosten van uw woningcorporatie. Dit voorschot is berekend op de verwachte opwekking van uw zonnepanelen. Deze berekening is uitgevoerd voordat de zonnepanelen op uw dak werden geplaatst.

Waarop baseren jullie de verwachte opbrengst?

Wij berekenen dit zorgvuldig, op basis van verschillende gegevens. De belangrijkste elementen in de berekening zijn het vermogen van de zonnepanelen, de ligging van het dak ten opzichte van de zon, de hellingshoek van de zonnepanelen en de hoeveelheid schaduw op de zonnepanelen.

Mijn verbruik is hoger van de verwachte opwekking, kan ik meer panelen krijgen?

Nee, dat is helaas niet mogelijk. Er is zorgvuldig gekeken naar wat er past op uw dak en hoeveel panelen er passen bij het gemiddelde energieverbruik voor uw type woning.

Wat te doen bij verhuizing? Kan ik de zonnepanelen meenemen?

De zonnepanelen zijn eigendom van de woningcorporatie. U kunt ze niet meenemen naar een andere woning. U zit nergens aan vast en de volgende huurder heeft ook weer plezier van de goedkopere zonnestroom. U ontvangt nog wel een eindnota. U krijgt nog geld terug of moet nog iets bijbetalen.

Hoe werkt mijn voorschot zonnestroom?

U betaalt maandelijks een voorschotbedrag voor het gebruik van uw zonnepanelen. De panelen wekken in de winter minder stroom op dan in de zomer. Om te voorkomen dat u iedere maand een ander bedrag moet betalen, betaalt u iedere maand het hetzelfde. Uw voorschot is berekend aan de hand van de verwachte opwekking van uw zonnepanelen in een heel jaar, gedeeld door 12 maanden. Voor de berekening van de verwachte opwekking wordt gekeken naar het vermogen en aantal van de zonnepanelen, de hellingshoek van het dak, de oriëntatie van het dak ten opzichte van de zon en de kans op schaduw.

Uw energieleverancier

U krijgt stroom en gas van uw energieleverancier. U kunt uw energieleverancier zelf kiezen. Ook wanneer u zonnepanelen heeft. U betaalt maandelijks een voorschot aan uw energieleverancier voor stroom en gas. Ieder jaar ontvangt u van uw energieleverancier een jaarrekening voor de verrekening van de voorschotten.

Algemeen

Is een oplaadpaal voor een elektrische auto technisch gezien nog mogelijk?

Ja, de zonnepanelen en een oplaadpaal kunnen technisch gezien gewoon samen. Neemt u contact op met uw woningcorporatie om uw plannen te overleggen.

Als ik zelf stroom opwek, ben ik dan ondernemer en moet ik me dan aanmelden bij de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst?

Nee, u bent geen ondernemer en hoeft zich nergens aan te melden.

Als de opbrengst na een jaar tegenvalt of door wettelijke regelingen niet meer opweegt tegen de huur, kan ik het contract dan opzeggen?

Door onze jarenlange ervaring weten we dat tegenvallende opbrengsten niet voorkomen. Met zonnepanelen van Wocozon heeft u altijd een opbrengst waardoor u minder aan stroomkosten kwijt bent dan voorheen.

Over de huur geeft uw woningcorporatie de garantie dat u met zonnepanelen nooit meer betaalt dan zonder zonnepanelen. Dit is dan ook geen voorwaarde waarmee u het contract kunt opzeggen.

Waar in onze omgeving kunnen we zonnepanelen van Wocozon op woningen bekijken?

Wocozon heeft al zonnepanelen op meer dan 20.000 woningen gelegd, en er komen dagelijks woningen bij. Neem contact op met de klantenservice en ontdek waar de dichtstbijzijnde woning met Wocozon zonnepanelen staat.

Krijgt mijn woningcorporatie subsidie voor zonnepanelen per woning?

Er zijn inderdaad vaak subsidies verbonden aan het verduurzamen van woningen. Wilt u hier meer over weten kunt u het beste bij uw woningcorporatie informeren.

Wat is het belang voor mijn woningcorporatie om mij zonnepanelen aan te bieden?

Uw woningcorporatie moet verduurzamen van de overheid om een verplicht duurzaamheidsniveau te behalen. Om dit te realiseren kunnen woningcorporaties verschillende dingen doen. Door te kiezen voor het aanbieden van zonnepanelen zorgt de woningcorporatie dat dit voor u als bewoner iets oplevert. Uw stroomkosten gaan omlaag.

Waarom zou ik geen zonnepanelen nemen?

Dat is een goede vraag. Wij kennen geen echte nadelen van zonnepanelen. Wij raden alle bewoners van sociale huurwoningen aan om gebruik te maken van het aanbod dat uw woningcorporatie u nu in samenwerking met Wocozon doet. U hoeft er niets voor te doen, betaalt minder aan stroomkosten en helpt ook nog mee aan een beter milieu. Echt alleen maar voordelen.

Mijn huis heeft alleen elektriciteit en geen gas. Is het dan nog steeds rendabel om zonnepanelen te nemen?

Ja. Alle stroom die u door goedkopere zonnestroom kunt vervangen, levert u een besparing op. Ook als u nog aanvulling nodig heeft van uw energieleverancier.

Is het mogelijk om me na de sluitingsdatum van dit aanbod alsnog aan te melden?

Als u er nu voor kiest om geen gebruik te maken van dit aanbod, verloopt het. Het is niet mogelijk om de keuze op elk ander gewenst moment te maken, omdat we altijd zonnepanelen bij meerdere woningen in een buurt of wijk tegelijkertijd plaatsen. Er is wel een kans dat we op een later moment weer in uw buurt zijn. Natuurlijk kunt u zich op dat moment aanmelden om gebruik te maken van dat aanbod. Wanneer dat is en of dat aanbod hetzelfde als het huidige aanbod is, weten we nog niet. Uw buren die nu gebruik maken van dit aanbod, hebben in de tussentijd al flink bespaard op de stroomkosten.

Wanneer zijn zonnepanelen rendabel?

Als uw woningcorporatie u zonnepanelen aanbiedt via Wocozon, is het altijd rendabel. U vervangt met de zonnepanelen een groot deel van uw stroomverbruik door de goedkopere zonnestroom. Zo bent u altijd goedkoper uit dan zonder de zonnepanelen.

Wat zijn bij zonnepanelen de voor- en nadelen?

Het besparen op stroomkosten en het tegengaan van klimaatverandering door de verlaging van CO2-uitstoot zijn de belangrijkste voordelen. Het hebben van zonnepanelen heeft geen nadelen voor u. Het kost u niets, u hoeft er niets voor te doen en er verandert niets aan uw stroomverbruik. Het levert alleen maar op. Voor uzelf en voor een betere wereld. Is dat niet heerlijk?

Hoe bespaar ik met zonnepanelen?

Alle stroom die de zonnepanelen opwekken hoeft u niet meer af te nemen van de energieleverancier. Zonnestroom is altijd goedkoper dan stroom van uw energieleverancier. Uw besparing kunt u vinden in uw aanbod.

Betaling

Waarom moet ik betalen voor de zonnepanelen?

U hoeft alleen te betalen voor het gebruik van de zonnestroom. De installatie en het onderhoud is gratis. Door de bijdrage die van u gevraagd wordt, blijven er voldoende middelen over voor bijvoorbeeld onderhoud van de woningen.

Jaarnota zonnestroom

Eén keer per jaar ontvangt u de zonnestroom jaarnota over een bepaalde periode. Deze berekening laat zien hoeveel de zonnepanelen aan zonnestroom heeft opgewekt en eventueel hoeveel u daarvan heeft verbruikt. Het kan zijn dat u moet bijbetalen of geld terug krijgt. Uw woningcorporatie verrekent vervolgens het bedrag met u.

Ik moet bijbetalen. Wanneer en hoe moet ik dit doen?

Op de jaarnota ziet u de zonnestroomberekening. In deze berekening staat hoeveel uw zonnepanelen aan zonnestroom hebben opgewekt en hoeveel u daarvan heeft verbruikt. Verrekeningen worden soms automatisch verwerkt en worden verrekend met lopende betalingen of wanneer u zelf maandelijks de huur en servicekosten overmaakt moet u dit zelf overmaken naar uw woningcorporatie. Dit is afhankelijk van uw woningcorporatie. U vindt hier meer informatie over op uw zonnestroom jaarnota.

Ik heb mijn voorschotten netjes betaald. Waarom moet ik nu toch bijbetalen?

Het kan zijn dat u eerder uw voorschot heeft verlaagt en dat het achteraf te laag is gebleken. Is dit niet eerder gebeurd, neem dan contact op met de klantenservice van Wocozon.

Ik ben het niet eens

Het kan zijn dat u het niet eens bent met de zonnestroom jaarnota. Dan kunt u het ‘niet eens formulier’ indienen. Houdt u er wel rekening mee dat wij een maximale tijd aanhouden van 1 maand om u reactie te verwerken. Waarom 1 maand? Dit heeft te maken met het onderzoek naar uw reactie, het controleren van de verbruik- en/of zonnestroomcijfers en eventueel uw ingezonden energiejaarnota. Wanneer uw reactie terecht is laten we dit u zo snel mogelijk weten en moeten we dit vervolgens afstemmen met de financiële administratie van uw woningcorporatie. Daarna zal in de volgende servicekosten afrekening de correctie te zien zijn.

Ik krijg geld terug maar ik heb een betalingsachterstand

Krijgt u geld terug, maar heeft u een betalingsachterstand? Vraag uw woningcorporatie voor alle informatie hierover.

Ik wil een betalingsregeling treffen

Wilt u een regeling treffen over de betaling of een vraag stellen over het betaalde voorschot dan kunt u contact opnemen met uw woningcorporatie tijdens de openingstijden.

Terugbetalen: ik betaal via automatische incasso

Betaalt u via automatische incasso en moet u bijbetalen dan schrijft de woningcorporatie dit bedrag van uw rekening.

Ik krijg geld terug. Wanneer en hoe krijg ik het te ontvangen bedrag terug?

Dit verschilt per woningcorporatie. Meer hierover vindt u op de website van uw eigen woningcorporatie. Of u ziet het bedrag op uw zonnestroom jaarnota.

De zonnestroominstallatie

Zijn de zonnepanelen bestand tegen harde wind?

De zonnepanelen zijn bestand tegen windkracht 12, dat is de windkracht die gemeten wordt bij een orkaan. We gebruiken daarnaast meer dakhaken dan de fabrikant ons voorschrijft. Zo houden we alvast rekening met de klimaatverandering in de toekomst met steeds extremere weersomstandigheden.

Wat is de levensduur van de zonnepanelen?

Zonnepanelen gaan ongeveer 25 jaar mee. Na 25 jaar is de capaciteit iets afgenomen tot zo’n 80%. We nemen die geleidelijke afname van capaciteit van de zonnepanelen mee in de berekening van de opbrengst per maand.

Zijn zonnepanelen veilig?

Jazeker. En met het CE-keurmerk tonen we dit ook aan. Het betekent dat ze voldoen aan de veiligheidseisen van de geldende EU-richtlijnen. Onze zonnepanelen zijn net zo veilig als ieder ander huishoudelijk elektrisch apparaat.

Waar bestaat de zonnestroominstallatie uit?

De zonnestroominstallatie bestaat uit zonnepanelen, micro-omvormers en een kabeltraject tussen de panelen en de meterkast. Elk paneel heeft zijn eigen micro-omvormer die onder het paneel op het dak zit. U krijgt geen grote omvormer in huis. De monteurs werken de kabels netjes weg en in de meterkast komt eventueel een nieuwe groep waar we de zonnestroominstallatie apart op aansluiten. Als u geen digitale of slimme meter heeft, meldt de netbeheerder zich bij u om deze te komen plaatsen.

Hoe zit het met brand- en/of inboedelverzekering?

Geen zorgen: u hoeft niets te melden bij of te veranderen aan welke verzekering dan ook. De woningcorporatie heeft voor u een woonhuisverzekering afgesloten en betaalt dit voor u. De brandverzekering valt hieronder. Voor u verandert daar niets aan.

Hoe zitten de zonnepanelen vast op het dak?

Bij een schuin dak worden de zonnepanelen bevestigd aan een frame dat met dakhaken vast zit aan de dakconstructie. De constructie is bestand tegen zware windstoten.

Ik heb nog een oude elektriciteitsmeter. Is deze wel geschikt?

De netbeheerder weet wat voor een meter u heeft. Mocht uw huidige meter niet geschikt zijn dan wordt deze gratis vervangen door een slimme meter. Wij melden u aan bij de netbeheerder, u hoeft hier zelf niets voor te doen. Vereiste is wel dat uw e-mailadres bij ons bekend is.

Slimme meter

De slimme meter registreert uw energieverbruik en houdt ook nauwkeurig bij hoeveel zonnestroom er wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Uw meterstanden worden automatisch doorgestuurd naar uw energieleverancier en naar Wocozon.

Zijn zonnepanelen brandveilig?

De zonnepanelen van Wocozon hebben micro-omvormers. Dat betekent dat elk paneel zijn eigen omvormer heeft. Onze monteurs plaatsen de zonnepanelen met genoeg ruimte tussen de panelen en het dak zodat het nooit te warm wordt. We sluiten de zonnepanelen voor extra veiligheid aan op een aparte groep in de groepenkast, met een eigen aardlek.

Hoe werkt het

Ik heb nog een oude elektriciteitsmeter. Is deze wel geschikt?

De netbeheerder weet wat voor een meter u heeft. Mocht uw huidige meter niet geschikt zijn dan wordt deze gratis vervangen door een slimme meter. Wij melden u aan bij de netbeheerder, u hoeft hier zelf niets voor te doen. Vereiste is wel dat uw e-mailadres bij ons bekend is.

Groepenkast

In de meterkast van uw woning is de groepenkast. Deze verdeelt de elektriciteit naar de apparaten. De stroom in uw woning is verdeeld in verschillende groepen. U heeft bijvoorbeeld een aparte groep voor de wasmachine. Ook de zonnestroom werkt via de groepenkast en wordt zo op de juiste manier verdeelt. Of uw gebruikt de zonnestroom direct of uw levert het terug aan het stroomnet.

Stroomverbruik en uw apparaten

Uw apparaten verbruiken stroom wanneer ze aan staan. In de meterkast wordt zowel de opbrengst van de zonnepanelen gemeten als uw stroomverbruik. Het stroomverbruik wordt gemeten door de slimme meter. De zonnestroommeter meet de opbrengst van de zonnepanelen. De apparaten in uw woning kunnen direct stroom gebruiken wanneer er daglicht op de zonnepanelen komt en wanneer er geen of te weinig daglicht is gebruikt uw stroom van uw energieleverancier.

Zonnestroom die niet (direct) gebruikt wordt

Stroom die van de zonnepanelen komt en niet gebruikt wordt, gaat naar het stroomnet. Dit wordt verrekend met uw verbruik. We noemen dit terugleveren.

Kosten

Voorschot zonnestroom

Voor het gebruik van de zonnestroom betaalt u per maand een voorschotbedrag via de servicekosten van uw woningcorporatie. Dit voorschot is berekend op de verwachte opwekking van uw zonnepanelen. Deze berekening is uitgevoerd voordat de zonnepanelen op uw dak werden geplaatst.

Aan wie betaal ik de kosten van de zonnestroom als huurder?

U betaalt een maandelijks voorschotbedrag, voor stroom die door de zonnepanelen is opgewekt, aan de woningcorporatie. Dit bedrag wordt bij de huur als servicekosten in rekening gebracht. In oktober of november ontvangt u een jaarnota.

Hebben de kosten voor de zonnestroom invloed op mijn huurtoeslag?

De kosten voor de zonnestroom worden als servicekosten in rekening gebracht. Aangezien het gaat om energiekosten voor de eigen woning hebben deze geen invloed op de huurtoeslag. Er verandert dus niets aan de bestaande situatie voor uw huurtoeslag.

Eindnota zonnestroom

De eindnota ontvangt u wanneer u verhuist. Het is een eindafrekening voor de afgelopen periode. In deze eindafrekening is berekend hoeveel de opwekking van uw zonnepanelen was en eventueel wat u hiervan heeft gebruikt. Het kan zijn dat u moet bijbetalen of geld terug krijgt. Uw woningcorporatie verrekent vervolgens het bedrag met u.

Zijn de kosten een onderdeel van de huur van mijn woning?

Nee, het bedrag dat u betaalt voor zonnestroom staat los van de huur en is een onderdeel van de servicekosten. Dit bedrag wordt dus niet meegenomen in een eventuele jaarlijkse huurverhoging.

Voorschot van uw energieleverancier aanpassen ja of nee?

Maandelijkse minder aan uw energieleverancier betalen of een spaarpotje opbouwen?
Doordat u bespaart op de stroomkosten hoeft u de energieleverancier minder geld te betalen. U heeft nu de keuze uit twee opties:

Optie 1
u doet niks en krijgt aan het eind van uw energiecontractjaar het teveel betaalde bedrag aan stroomkosten in een keer terug van uw energieleverancier. U kunt dit zien als een soort spaarpotje waar u elke maand een bedrag in stopt. Dit bedrag is gelijk aan de besparing die u elke maand opbouwt door voordelige zonnestroom.

Optie 2
u verlaagt direct uw maandelijkse termijnbedrag (ook wel ‘voorschotbedrag’) bij uw energieleverancier (stroomleverancier). Mocht u eind van uw contractjaar toch meer bespaart hebben door de zonnestroom, dan krijgt u het overige bespaarde bedrag in een keer terug van uw energieleverancier.

Hoe werkt mijn voorschot zonnestroom?

U betaalt maandelijks een voorschotbedrag voor het gebruik van uw zonnepanelen. De panelen wekken in de winter minder stroom op dan in de zomer. Om te voorkomen dat u iedere maand een ander bedrag moet betalen, betaalt u iedere maand het hetzelfde. Uw voorschot is berekend aan de hand van de verwachte opwekking van uw zonnepanelen in een heel jaar, gedeeld door 12 maanden. Voor de berekening van de verwachte opwekking wordt gekeken naar het vermogen en aantal van de zonnepanelen, de hellingshoek van het dak, de oriëntatie van het dak ten opzichte van de zon en de kans op schaduw.

Energie termijnbedrag aanpassen ja of nee?

Termijnbedrag of ook wel voorschotbedrag genoemd van uw energieleverancier aanpassen? U kunt zelf kiezen uit twee opties.

Optie 1: 

U doet niks en krijgt aan het eind van uw contractjaar het teveel betaalde bedrag aan energiekosten in één keer terug van uw energieleverancier. U kunt dit zien als een soort spaarpotje waar u elke maand een bedrag in stopt.

Optie 2: 

U verlaagt direct uw maandelijkse termijnbedrag (ook wel ‘voorschotbedrag’) bij uw energieleverancier.

Opbrengst

Is het beter om de was overdag te doen, op momenten dat de zon schijnt?

Nee, u hoeft hier geen rekening mee te houden. Doordat u zonnestroom teruglevert aan uw energieleverancier en zij de stroom die u van hen verbruikt ertegen wegstrepen maakt dit helemaal niets uit.

Waarop baseren jullie de verwachte opbrengst?

Wij berekenen dit zorgvuldig, op basis van verschillende gegevens. De belangrijkste elementen in de berekening zijn het vermogen van de zonnepanelen, de ligging van het dak ten opzichte van de zon, de hellingshoek van de zonnepanelen en de hoeveelheid schaduw op de zonnepanelen.

Ik ben mijn login of wachtwoord vergeten voor ‘Mijn Zonnepanelen’

Wanneer het inloggen op ‘Mijn Zonnepanelen’ niet meer lukt kunt u uw wachtwoord herstellen. Ga naar ‘Mijn Zonnepanelen’ en klik op ‘Wachtwoord vergeten’ of klik hier om uw wachtwoord te herstellen. U ontvangt dan een e-mail met een link om uw wachtwoord te herstellen.

Hoe kan het dat mijn zonnepanelen meer of minder hebben opgewekt dan verwacht?

Dit kan meerdere redenen hebben. De zon kan dit jaar meer of minder hebben geschenen dan gemiddeld. Er kan meer of minder schaduw op uw panelen zijn gevallen dan verwacht, omdat de bomen rondom uw woning zijn gegroeid of gesnoeid. Ook kan het zijn dat er nieuwere panelen met meer vermogen zijn geplaatst op uw woning dan vooraf was verwacht. Al deze zaken hebben effect op de opwekking en zorgen voor het verschil tussen verwachte opwekking en daadwerkelijke opwekking.

Gebruikte zonnestroom en verbruik

Met slimme meter: meting van stroomverbruik door slimme meter en zonnestroom door zonnestroommeter. Ook kan het voorkomen dat u later een slimme meter hebt gekregen. Hiervoor berekenen we het gedeelte waarvan we wel verbruik en opwekgegevens hebben. Dit rekenen we om naar een jaarverbruik op basis van vastgestelde verbruikstabel. Op basis van dit jaarverbruik berekenen we voor de ontbrekende maanden het vermoedelijke verbruik. In combinatie met het daadwerkelijk gemeten verbruik ontstaan zo het beredeneerd verbruik over de afrekenperiode.

Zonder slimme meter: Heeft u geen slimme meter, omdat er (nog) geen slimme meter geplaatst is of heeft u geen toestemming gegeven om dit uit te lezen. Dan kunnen wij niet iedere dag uw gegevens uitlezen. U moet dan jaarlijks uw energiejaarnota van de energieleverancier met ons delen om het juiste verbruik te bepalen. Deze gegevens gebruiken wij dan voor het bereken van het verbruik van de afrekenperiode. Verstuur uw kopie energiejaarnota per post of in een bijlage per e-mail. Ga hiervoor naar onze jaarnota contactpagina.

Wat is teruglevergoeding?

U krijgt een vergoeding van uw energieleverancier voor de stroom die u op jaarbasis teruglevert aan uw energieleverancier. Dus wanneer u meer opwekt dan verbruikt. De hoogte van de terugleververgoeding verschilt per energieleverancier. U kunt informatie hierover vinden op de website van uw energieleverancier.

Monitoring van zonnepanelen

U ziet wat de zonnestroominstallatie aan stroom opwekt via ‘Mijn Zonnepanelen’. U moet dan eerst een account registreren en daarna inloggen op ‘Mijn Zonnepanelen’

Mijn verbruik is hoger van de verwachte opwekking, kan ik meer panelen krijgen?

Nee, dat is helaas niet mogelijk. Er is zorgvuldig gekeken naar wat er past op uw dak en hoeveel panelen er passen bij het gemiddelde energieverbruik voor uw type woning.

Hoeveel stroom wekken mijn zonnepanelen op en waar zie ik dat terug?

De opbrengst van een zonnestroominstallatie verschilt per dag en per installatie. Via de website Mijn zonnepanelen volgt u de opbrengst online. Hiervoor registreert u zichzelf met een account waarna u, wanneer u wilt, inlogt om de opbrengst van uw zonnepanelen te bekijken.

 

Na de plaatsing van uw zonnestroominstallatie stellen wij met een test vast of de installatie goed werkt. We hebben hier maximaal 14 dagen voor nodig. Na deze periode maakt u zonder problemen een account aan op de Mijn zonnepanelen-website.

 

U ziet wat uw zonnepanelen gisteren, de afgelopen week, maand of jaar opbrachten. Voor de opbrengst van vandaag kunt u morgen kijken. Het wordt aan het eind van de dag doorgegeven. Let op: stroomopbrengsten zijn in geval van vertraging pas na twee dagen zichtbaar.

Mijn Zonnepanelen – inzicht in uw stroomopwekking

U kunt online de stroomopwekking van uw zonnepanelen bekijken via de website ‘Mijn Zonnepanelen’. U moet dan eerst een account registreren en daarna inloggen op ‘Mijn Zonnepanelen’.   
 
Pas nadat wij door middel van een test op afstand hebben vastgesteld dat uw installatie correct werkt, is de installatie helemaal klaar. Deze definitieve afronding kan enkele dagen op zich laten wachten, waardoor u zich nog niet gelijk kunt registreren voor een account op de website Mijn Zonnepanelen. 
  
Wij vragen dan ook om minimaal 14 dagen te wachten, nadat de panelen en de meter bij u zijn geplaatst, voordat u een account bij Mijn Zonnepanelen aanmaakt.   
 
Zodra u zich heeft kunnen registreren en uw account geactiveerd is, ziet u de stroomopwekking tot en met gisteren (!). De stroomopwekking van vandaag wordt pas aan het eind van de avond doorgegeven, daarom ziet u deze niet op de dag zelf staan. Er is geen app. Let op: er kan soms een vertraging optreden, waardoor de betreffende stroomopbrengst pas na 2 dagen zichtbaar wordt.

Over Wocozon

Wat is jullie verdienmodel?

Wij zijn een stichting zonder winstoogmerk. Ons doel is niet om geld te verdienen. Wij helpen zoveel mogelijk bewoners van sociale huurwoningen aan zonnepanelen, zodat ze besparen op stroomkosten en een bijdrage leveren aan een betere wereld.

Wie is Wocozon?

Wij zijn een stichting zonder winstoogmerk. Ons doel is het verlagen van woonlasten voor de bewoners van sociale huurwoningen. Benieuwd hoe Wocozon ontstond en wat ons elke dag drijft om u aan de voordelen van zonnestroom te helpen? Lees meer over Wocozon.

Plaatsing en installatie

Zijn de monteurs betrouwbaar?

Wij zijn ons er bewust van dat u niet zomaar iedereen binnenlaat. Onze monteurs zijn van gerenommeerde bedrijven die een naam hoog te houden hebben. Ze werken overigens alleen op de plaatsen waar de installatie komt en ze komen nooit zomaar in andere ruimtes binnen uw woning. Voordat ze van start gaan bespreken ze precies met u wat ze gaan doen, zodat u nooit in een situatie terecht komt waar u zich niet prettig bij voelt.

Werken jullie met gecertificeerde bedrijven?

Wij werken alleen maar met erkende en gecertificeerde bedrijven. Onze partners werken dus altijd volgens de VCA. Dat betekent dat de Veiligheid, gezondheid en milieu Checklist Aannemers wordt toegepast. Het is een lijst met aandachtspunten en werkmethodes die zorgen dat werkzaamheden zo veilig mogelijk gedaan worden.

Ik heb zonneschermen aan de zonkant van mijn huis. Is dat een probleem?

Als de zonneschermen ingeklapt of opgerold nog genoeg ruimte bieden voor een steiger is het geen probleem. Twijfelt u? Stuur dan een foto van de ingeklapte of opgerolde zonneschermen naar onze klantenservice.

Als er in de meterkast nog een loze leiding vrij is naar de zolder, kan die dan gebruikt worden?

Onze elektricien beoordeelt of de leiding geschikt is voor onze kabel. Als dat zo is, maken we er graag gebruik van.

Waar komt de kabel en hoe ziet dit eruit?

De kabel gaat altijd binnendoor van de zonnepanelen naar de meterkast. Hierbij kiest de monteur de kortste route, zo onzichtbaar mogelijk. Op zichtbare stukken gebruikt hij nette kabelgoten om de kabel helemaal weg te werken. Op het moment dat de vooraf bepaalde route van het kabeltraject niet beschikbaar is, bepaalt de elektricien in overleg met u wat dan de beste mogelijkheid is. We doen er alles aan om te zorgen dat uw zonnestroominstallatie dezelfde dag nog voor u aan het werk is.

Waar komt de grote omvormer?

U hoeft geen ruimte af te staan aan een grote omvormer in huis, want Wocozon werkt met micro-omvormers. Deze komen op het dak, onder de panelen. Dit is dus ruimte besparend en ook nog eens veiliger.

Als ik een dakkapel of dakraam wil laten plaatsen, kunnen de zonnepanelen dan verplaatst worden en wie betaalt dit?

Nee, verplaatsen is niet mogelijk. Als u zulke plannen heeft, is het slim dit vooraf met uw woningcorporatie en Wocozon te bespreken.

Waar op het dak komen de zonnepanelen en hebben jullie rekening gehouden met mijn dakraam of dakkapel?

Wij bekeken alle daken nauwkeurig en hebben in het legplan rekening gehouden met uw dakkapel, dakraam of andere obstakels. Ook technische normen zoals de afstand tot de dakrand spelen hierbij een rol.

Waarom geen zonnepanelen aan twee zijden van de woning

De zon draait om ons huis heen. Is het niet slimmer om de helft van de panelen voor, en de andere helft aan de achterkant op het dak te plaatsen?

Als het verschil tussen Oost en West klein is, levert de ene kant meer stroom op in de ochtend, en de andere kant meer in de avond. Voor de plaatsing van de zonnepanelen kiezen we voor de prettigste werkwijze en dat is aan een kant van het dak.

Hoge bomen gekapt, mijn situatie is veranderd

Nadat jullie bij ons gekeken hebben en de kant voor de zonnepanelen bepaalden, zijn er in de omgeving van mijn huis een aantal hoge bomen gekapt. Nu zijn er meer zonuren aan de andere kant van het huis. Kunnen we het plan voor de plaatsing nog veranderen?

Fijn dat u zo meedenkt. Als u het aanbod heeft ontvangen en er is onlangs zoiets gebeurd, neemt u dan contact op, dan kunnen we er samen met u naar kijken.

Aan welke kant van het huis komen de zonnepanelen?

Wij plaatsen de zonnepanelen natuurlijk aan de zonnigste kant. Daar leveren de zonnepanelen u het meeste op. Voor wie het precies wil weten: de panelen komen op het dak dat tussen 90 en 270 graden ten opzichte van het noorden ligt.

Wat moet ik doen ter voorbereiding op de plaatsing van de zonnestroominstallatie? Hoeveel ruimte moet ik vrijmaken op zolder?

U hoeft alleen de kant of een gedeelte van de kant van uw zolder waar de zonnepanelen komen vrij te maken. De monteurs hebben ook montagewerkzaamheden aan de binnenkant van het dak. Welke kant dat is, vertelt de monteur u bij het maken van de afspraak voor plaatsing.

Is er uitval van stroom tijdens de plaatsing van de zonnestroominstallatie?

Ja, tijdens het plaatsen van de alamat (aardlekautomaat) in de meterkast schakelt de monteur de stroom kort uit. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Als de monteur de groepenkast moet vervangen zit u maximaal 2 uur zonder stroom. Onze monteurs houden u tijdens de werkzaamheden goed op de hoogte over het in- en uitschakelen van de stroom.

Hoe zitten de zonnepanelen vast op het dak?

Bij schuine daken bevestigen wij de zonnepanelen aan een frame dat met extra dakhaken aan de dakconstructie wordt geklemd. In gebieden met extra windwerking of bij hoogbouw worden ze vastgeschroefd. Bij platte daken bevestigen wij de zonnepanelen aan een frame dat verzwaard wordt volgens een doordacht ballastplan. Zo zijn de panelen zelfs bestand tegen orkanen (windkracht 12).

Wanneer starten de werkzaamheden?

Dit is per wijk of buurt verschillend. De installateur neemt meestal kort na de deadline voor het aanmelden contact met u op voor de afspraak. Soms starten de werkzaamheden zelfs al terwijl de aanmeldingen nog binnenkomen.

Hoe lang duurt het plaatsen van zonnepanelen?

Onze monteurs zijn een dag bezig met de plaatsing van de zonnestroominstallatie. De panelen op het dak, het kabeltraject naar de meterkast en de aansluiting in de meterkast. Bekijk onze animatie over het plaatsen van een zonnestroominstallatie.

Welke coronamaatregelen nemen jullie bij het plaatsen van de zonnestroominstallatie?

De monteurs volgen het protocol Samen veilig doorwerken. Dat betekent dat alle richtlijnen zoals die zijn opgesteld door het RIVM worden opgevolgd. Kijkt u op de website van Rijksoverheid voor de regels die nu gelden.

Wie plaatst de zonnepanelen?

Wocozon laat de zonnepanelen plaatsen door een erkend installateur uit de regio. De drie monteurs werken volgens vastgestelde installatienormen en afspraken. Er werken twee monteurs op het dak en de electricien maakt de aansluiting in de meterkast.

Waar gaan de installateurs aan het werk in mijn woning?

Er moet een aansluiting gemaakt worden in de meterkast. In de meterkast wordt de zonnestroommeter geplaatst en er wordt een extra groep gemaakt. Er komt een kabeltraject van de meterkast naar het dak. Hiervoor wordt op locatie de beste route gekozen. De kabel zal in een witte kabelgoot of via een eventueel aanwezige loze leiding worden aangelegd. De panelen worden via een steiger op het dak geplaatst en via de zolder worden deze, via het kabeltraject, gekoppeld aan de nieuwe groep.

Service & onderhoud

Wat kan ik verwachten aan service en onderhoud voor dit voorschotbedrag?

U heeft helemaal geen omkijken naar de zonnepanelen. Als er iets kapot is aan de zonnepanelen of de zonnestroominstallatie, repareren of vervangen we dit kosteloos. Meestal hebben wij de storing zelfs eerder opgemerkt dan u.

Kan ik zelf bijhouden hoeveel stroom ik verbruik en opwek?

Via de website Mijn zonnepanelen kunt u uw opbrengst van de zonnepanelen volgen. Hoeveel stroom u verbruikt leest u af op de meter die uw netbeheerder plaatste.

Zien jullie op afstand storingen in de zonnepanelen?

Ja, wij zien via de slimme meter precies hoeveel uw zonnepanelen opbrengen. Als de opbrengst minder dan verwacht, is er waarschijnlijk een storing. We nemen contact met u op om dit te controleren en te repareren. Ook als de meter uit staat ontvangen we daar een storingsmelding van.

 

Is het nodig om zonnepanelen schoon te maken?

De zonnepanelen van Wocozon hebben een speciale coating waardoor schoonmaken vrijwel nooit nodig is. Wij raden het zelfs af, om schade te voorkomen. Neemt de werking af door een extreme laag vuil, maken wij dit op professionele wijze voor u schoon.

Wat gebeurt er als er iets aan mijn zonnepaneleninstallatie kapotgaat?

U meldt dit bij Wocozon, en onze monteurs komen het onderdeel zo snel mogelijk repareren of vervangen. Zowel de reparatie als het nieuwe onderdeel kosten u helemaal niets.

Heeft mijn zonnestroominstallatie onderhoud nodig?

Zonnepanelen van Wocozon zijn onderhoudsvriendelijk. Er is vrijwel nooit onderhoud nodig. We maken de zonnepanelen alleen schoon als de opbrengsten lager zijn door een dikke laag vuil. Wij volgen uw opbrengsten op afstand waardoor we dit snel herkennen. Ook storingen merken wij in de meeste gevallen eerder op dan u. Wij nemen dan contact met u op en maken als het nodig is een afspraak met een monteur. U heeft er geen omkijken naar en de service kost u niets.

Terugleveren & salderen

Terugleveren en Salderen

Terugleververgoeding: Als u in een jaar tijd meer stroom opwekt dan gebruikt, houdt u stroom over. U krijgt een vergoeding van uw energieleverancier voor de stroom die u op jaarbasis teruglevert aan uw energieleverancier. Lees verder.

Salderen: kunt u vergelijken met het tijdelijk “parkeren” van de opgewekte stroom op het elektriciteitsnet. Lees verder.

Salderen

De Stroom die u hebt teruggeleverd op jaarbasis wordt afgetrokken op uw energierekening. Deze aftreksom heet salderen. Meer informatie over salderen vindt u op de pagina over salderen.

Wat is teruglevergoeding?

U krijgt een vergoeding van uw energieleverancier voor de stroom die u op jaarbasis teruglevert aan uw energieleverancier. Dus wanneer u meer opwekt dan verbruikt. De hoogte van de terugleververgoeding verschilt per energieleverancier. U kunt informatie hierover vinden op de website van uw energieleverancier.

Overige vragen

Staat uw vraag er niet bij of twijfelt u? Geen zorgen, onze klantenservice heeft overal een antwoord op. U bereikt ze op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 uur via 085-744 10 58. Of via ons contactformulier. Is er spoed bij? Zoals een reparatie? Dan kunt u 24 uur per dag bij ons terecht, op alle dagen van de week. Kies 1 en u heeft direct iemand aan de lijn.