U heeft de zonnestroom jaarnota ontvangen
Hoe zit het ook alweer?
Het afgelopen jaar hebben de zonnepanelen op uw dak zonlicht omgezet in elektriciteit. Hierdoor hoefde u minder stroom bij uw energieleverancier af te nemen, en kon u besparen op uw energierekening.
Voor de zonnestroom betaalt u elke maand een voorschot. Dit bedrag is gebaseerd op de verwachte hoeveelheid stroom die uw zonnepanelen zouden opwekken. Deze berekening is gemaakt voordat de panelen op uw dak zijn geplaatst.
De zonnestroom die u het afgelopen jaar heeft gebruikt, wordt afgerekend tegen een vast tarief. Als u minder stroom heeft verbruikt dan de zonnepanelen hebben opgewekt, krijgt u de overgebleven stroom gratis.
Uitleg jaarnota
Op uw jaarnota ziet u hoeveel zonnestroom uw zonnepanelen in de afgelopen periode hebben opgewekt. Soms wekken de zonnepanelen meer stroom op dan vooraf was ingeschat. Dat is fijn, want zo heeft u meer bespaard dan verwacht!
Uw stroomverbruik is afgelezen via de slimme meter of door u zelf doorgegeven. Als u minder stroom heeft verbruikt dan de zonnepanelen hebben opgewekt, krijgt u waarschijnlijk geld terug.
Als u alle opgewekte zonnestroom heeft gebruikt, kan het zijn dat u moet bijbetalen voor de stroom die boven de verwachte opwekking uitkomt.
Zonnestroom jaarnota brief
Voor financiële vragen over betalingen kunt u contact opnemen met uw woningcorporatie, kijk hiervoor op de website van uw woningcorporatie.

Zonnestroom jaarnota berekening

Veel gestelde vragen
Hieronder een overzicht van veel gestelde vragen en antwoorden over de zonnestroom jaarnota.
Mijn opwekking
- Hoe kan het dat mijn zonnepanelen meer of minder hebben opgewekt dan verwacht?
Dit kan meerdere redenen hebben. De zon kan dit jaar meer of minder hebben geschenen dan gemiddeld. Er kan meer of minder schaduw op uw panelen zijn gevallen dan verwacht, omdat de bomen rondom uw woning zijn gegroeid of gesnoeid. Ook kan het zijn dat er nieuwere panelen met meer vermogen zijn geplaatst op uw woning dan vooraf was verwacht. Al deze zaken hebben effect op de opwekking en zorgen voor het verschil tussen verwachte opwekking en daadwerkelijke opwekking.
Voorschot
- Hoe werkt mijn voorschot zonnestroom?
Uw voorschot is berekend op de verwachte, jaarlijkse opwekking van uw zonnepanelen. De verwachte opwekking wordt berekend op basis van verschillende gegevens: het vermogen van de zonnepanelen, de hellingshoek van het dak, de oriëntatie ten opzichte van het noorden en de kans op schaduw.
- Waarom wordt mijn voorschot aangepast?
Om te voorkomen dat u volgend jaar moet bijbetalen wordt uw maandelijkse voorschot aangepast. We gebruiken hiervoor uw verbruiksgegevens en de opwekking van de zonnepanelen.
Berekening
- Wanneer wordt de jaarnota met mij verrekend?
Maximaal 1 maart worden de bedragen automatisch verrekend.
- Mijn verbruik is lager dan verwacht
Het kan zijn dat u al heeft aangegeven dat uw verbruik lager is dan de verwachte opwekking. Uw voorschot is dan al bijgesteld op basis van uw verbruik.
- Ik krijg geld terug. Wanneer en hoe krijg ik het te ontvangen bedrag terug?
Meer hierover vindt u op de website van uw eigen woningcorporatie.
- Ik moet bijbetalen. Wanneer en hoe moet ik dit doen?
Verrekeningen worden automatisch verwerkt en worden verrekend met lopende betalingen. U hoeft dus niets te doen.
- Ik heb mijn voorschotten netjes betaald. Waarom moet ik nu toch bijbetalen?
Het kan zijn dat u eerder uw voorschot heeft verlaagd of dat het achteraf te laag is gebleken. Lees hier meer informatie over bijbetalen, want wanneer u moet bijbetalen, heeft u waarschijnlijk ook meer “voordelige (zonne)stroom” gebruikt.
- Gebruikte zonnestroom en verbruik
Met slimme meter: meting van stroomverbruik door slimme meter en zonnestroom door zonnestroommeter. Ook kan het voorkomen dat u later een slimme meter hebt gekregen. Hiervoor berekenen we het gedeelte waarvan we wel verbruik en opwekgegevens hebben. Dit rekenen we om naar een jaarverbruik op basis van vastgestelde verbruikstabel. Op basis van dit jaarverbruik berekenen we voor de ontbrekende maanden het vermoedelijke verbruik. In combinatie met het daadwerkelijk gemeten verbruik ontstaan zo het beredeneerd verbruik over de afrekenperiode.
Zonder slimme meter: Heeft u geen slimme meter, omdat er (nog) geen slimme meter geplaatst is of heeft u geen toestemming gegeven om dit uit te lezen. Dan kunnen wij niet iedere dag uw gegevens uitlezen. U moet dan jaarlijks uw energiejaarnota van de energieleverancier met ons delen om het juiste verbruik te bepalen. Deze gegevens gebruiken wij dan voor het bereken van het verbruik van de afrekenperiode. Verstuur uw kopie energiejaarnota per post of in een bijlage per e-mail. Ga hiervoor naar onze jaarnota contactpagina.
- Ik ben het niet eens met de jaarnota
Het kan zijn dat u het niet eens bent met de jaarnota. Dan kunt u het ‘bezwaarformulier’ invullen en versturen. Houdt u er wel rekening mee dat wij een maximale tijd aanhouden van 1 maand om u reactie te verwerken. Waarom 1 maand? Dit heeft te maken met het onderzoek naar uw reactie, het controleren van de verbruik- en/of zonnestroomcijfers en eventueel uw ingezonden energiejaarnota. Wanneer uw reactie terecht is laten we dit u zo snel mogelijk weten en moeten we dit vervolgens afstemmen met de financiële administratie van uw woningcorporatie. Daarna zal in de volgende servicekosten afrekening de correctie te zien zijn. Lees voordat u het formulier invult eerst nog even dit document over bijbetalen.
Verrekening
- Terugbetalen: ik betaal via automatische incasso
Betaalt u via automatische incasso en moet u bijbetalen dan schrijven wij dit bedrag binnen dertig dagen van uw rekening.
- Terugbetalen: ik betaal niet via automatische incasso
Betaalt u niet via automatische incasso? Dan moet u het bedrag dat u bij moet betalen via een overboeking aan ons betalen. Dat doet u naar rekeningnummer:
NL22 BNGH 0285144650
Vermeldt u ook uw adres bij de overboeking? Dit bedrag moet binnen dertig dagen op onze bankrekening zijn bijgeschreven.- Ik krijg geld terug, hoe werkt dit?
Als u geld terugkrijgt, hoeft u niets te doen: wij maken het geld over op het rekeningnummer dat bij ons bekend is.
- Ik krijg geld terug maar ik heb een betalingsachterstand
Krijgt u geld terug, maar heeft u een betalingsachterstand? Dan verrekenen we het bedrag dat u terugkrijgt met (een deel van) uw betalingsachterstand.
- Ik wil een betalingsregeling treffen
Wilt u een regeling treffen over de betaling of een vraag stellen over het betaalde voorschot dan kunt u contact opnemen met team incasso. Zij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur op 088 995 22 22.
Mijn vraag staat er niet bij?
Stuur ons een e-mail
Andere gerelateerde onderwerpen
- Wat is terugleververgoeding
- Energieleverancier
- Wat is salderen?
- Voorschotten, jaarnota en eindnota
- Woningcorporatie, Wocozon en de energieleverancier – Wie doet wat?
Bent u het niet eens met de jaarnota?
Denkt u dat de berekening niet klopt, dien dan bezwaar in.