Heffing of boete voor zonnestroom? Lees hier wat u het beste kunt doen.

Heeft u vragen? Wij hebben de antwoorden

Zonnepanelen: wat is de opbrengst per maand? Wanneer zijn zonnepanelen rendabel? Wat is de opbrengst bij Wocozon? Wat zijn bij zonnepanelen de belangrijkste voor- en nadelen? Waarom zou u wel of geen zonnepanelen nemen? Wat is terugleveren? Wie plaatst de zonnepanelen? Hoe werkt het besparen met zonnepanelen? Wij krijgen elke dag een heleboel vragen. Voor uw gemak hebben we de meestgestelde vragen en antwoorden over zonnepanelen van Wocozon op deze pagina verzameld.

Mijn zonnepanelen

Heeft Wocozon een app?

Wocozon heeft ‘Mijn zonnepanelen’. Zet ‘Mijn Zonnepanelen’ tussen de apps op uw telefoon of tablet. Dan kunt u direct uw opbrengst tot gisteren zien. Het werkt heel eenvoudig via deze uitleg.

‘Mijn Zonnepanelen’ staat op een website en is dus geen app uit de Playstore of Appstore, maar dat hoeft dus ook niet. Op deze manier werkt het ook. U kunt zo waar u ook bent al uw gegevens van uw zonnepanelen direct pakken. Bijvoorbeeld om even te kijken wat de opbrengst is. ‘Mijn Zonnepanelen’ is altijd bijgewerkt tot gisteren.

Mijn Zonnepanelen | inzicht in uw stroomopwekking

U kunt online de stroomopwekking van uw zonnepanelen bekijken via de website ‘Mijn Zonnepanelen’. U moet dan eerst een account aanmaken en daarna kunt u inloggen op ‘Mijn Zonnepanelen’.  Voor meer uitleg over een account aanmaken bij ‘Mijn Zonnepanelen’ of het inloggen, bekijk dan deze link.

Pas nadat wij met een test op afstand hebben vastgesteld dat uw installatie correct werkt, is de installatie helemaal klaar. Deze definitieve afronding kan enkele dagen duren, waardoor u zich nog niet gelijk kunt registreren voor een account op de website Mijn Zonnepanelen.
 
Wij vragen dan ook om zo’n 2 weken te wachten, nadat de panelen en de meter bij u zijn geplaatst, voordat u een account bij Mijn Zonnepanelen aanmaakt.  

Zodra u zich heeft kunnen registreren en uw account geactiveerd is, ziet u de stroomopwekking tot en met gisteren (!). De stroomopwekking van vandaag wordt pas aan het eind van de avond doorgegeven. U ziet bij ‘Mijn Zonnepanelen’ dus geen gegevens van vandaag. Let op: er kan soms een vertraging optreden, waardoor de betreffende stroomopbrengst pas na 2 dagen zichtbaar wordt.

U kunt ‘Mijn Zonnepanelen’ tussen de apps op uw mobiele telefoon of tablet zetten. U heeft dan snel al uw gegevens bij de hand. Lees in deze uitleg hoe u dat doet.

Mijn zonnepanelen, monitoring van zonnepanelen

U ziet wat de zonnestroominstallatie aan stroom opwekt via ‘Mijn Zonnepanelen’. U moet dan eerst een account aanmaken en daarna inloggen op ‘Mijn Zonnepanelen’

Meer informatie over het registreren van ‘Mijn zonnepanelen’ vindt u via deze link ‘Aanmelden Mijn Zonnepanelen’.

Lees daar ook hoe u ‘Mijn Zonnepanelen’ tussen de apps op uw mobiele telefoon of tablet kunt zetten. U heeft dan snel al uw gegevens bij de hand. Lees in deze uitleg hoe u dat doet.

Het lukt niet om een account aan te maken bij ‘Mijn Zonnepanelen’, hoe kan dat?

Misschien is de test van uw installatie voor zonnestroom nog niet afgerond. Na de plaatsing van uw zonnepanelen controleren wij of alles goed werkt. We hebben hier zo’n 2 weken  voor nodig. Na deze periode maakt u zonder problemen een account aan op de Mijn zonnepanelen-website. Mocht het dan nog steeds niet lukken, neemt u dan gerust even contact op met onze Klantenservice.

Ik ben mijn login of wachtwoord vergeten voor ‘Mijn Zonnepanelen’

Wanneer het inloggen op ‘Mijn Zonnepanelen’ niet meer lukt kunt u uw wachtwoord herstellen. Ga naar ‘Mijn Zonnepanelen’ en klik op ‘Wachtwoord vergeten’ of klik hier om uw wachtwoord te herstellen. U ontvangt dan een e-mail met een link om uw wachtwoord te herstellen.


Meer vragen in 'Mijn zonnepanelen'

Aanbod & contract

Waarom raadt Wocozon dynamische contracten (flexibele tarieven) af bij zonnepanelen?

Bij een dynamisch contract of flexibele tarieven wordt bij het terugleveren gekeken wat de stroom op dat moment waard is. De waarde is heel laag als de zon flink schijnt. Veel mensen leveren dan stroom terug. U krijgt dan weinig geld voor de teruggeleverde stroom. Andersom is de stroom veel duurder als er weinig zon is en u heeft stroom nodig van uw energieleverancier. Op die momenten betaalt u dus meer.
Het voordeel van zonnestroom is dus veel lager bij dynamische contracten of flexibele tarieven. Bij een regulier contract maakt het niet uit wat de stroom kost op het moment van terugleveren. Dat is de reden dat Wocozon u aanraadt een regulier contract te overwegen in plaats van een dynamisch of flexibel contract indien de opwekking nagenoeg gelijk is aan het gebruik.

Uw overeenkomst digitaal verzenden via QR of e-mail

U hoeft niet eens naar de brievenbus om uw overeenkomst in te leveren Er zijn twee eenvoudige manieren om het naar Wocozon te sturen:

1. Verzenden via Whatsapp

2. Verzenden via e-mail

 
1. Zo werkt het via Whatsapp 
Maak met uw mobiele telefoon een foto van de getekende overeenkomst (de hele pagina van de overeenkomst met alle gegevens op deze pagina) en verstuur dit eenvoudig via Whatsapp.
Verstuur de afbeelding van de getekende overeenkomst via Whatsapp naar 085 744 10 58.

Goed: de hele overeenkomst

 

Fout: een deel van de overeenkomst

Of scan de QR-code met uw mobiele telefoon en deel de foto van de getekende overeenkomst via Whatsapp als bijlage. U hoeft er verder geen tekst of uitleg bij te zetten. Als uw bericht is ontvangen, dan krijgt een ontvangstbevestiging via Whatsapp toegestuurd. 
 Wocozon Whatsapp contact

2. Zo werkt het via e-mail
Maak een foto van de getekendeovereenkomst en deel deze foto via uw e-mail op uw computer, telefoon of tablet. Stuur de foto van de overeenkomst naar e-mailadres aanbod@wocozon.nl

U hoeft er verder geen tekst of uitleg bij te zetten. Als uw e-mail is ontvangen krijgt u via uw e-mail een ontvangstbevestiging toegestuurd.  

Hoe kan het dat mijn persoonlijke aanbod hetzelfde is als dat van mijn straatgenoten?

Bij het samenstellen van een persoonlijk aanbod kijken we naar de oriëntatie van de woning, het type woning en het straatbeeld. Dat laatste betekent dat de hele straat er netjes uit moet komen te zien. Het is mooier als alle huizen hetzelfde aantal zonnepanelen krijgen. Hierdoor is meestal het aanbod hetzelfde bij gelijke woningen in dezelfde straat. Als iemand van uw buren te maken heeft met meer schaduw door bijvoorbeeld een grote boom voor het huis, kan het toch zo zijn dat er in een straat verschillen in het aanbod of het aantal panelen zijn.

 

Welk energiebedrijf adviseren jullie om de zonnestroom mee te combineren?

Wij adviseren u om bij de keuze van energieleverancier te kijken naar de beste combinatie van stroomprijs, terugleververgoeding en vaste leveringskosten. Vooral in terugleververgoedingen zien wij vrij grote verschillen per energieleverancier. Een dynamisch contract of flexibele tarieven raden wij af.

Moet ik de levering van mijn energieleverancier stopzetten?

Nee, u heeft nog altijd stroom van uw energieleverancier nodig. Dat is op de niet-zonnige momenten zoals ’s avonds en ’s nachts. De zonnepanelen wekken dan geen stroom op. Daarnaast levert uw energieleverancier u in de meeste gevallen ook gas/warmte.


Meer vragen in 'Aanbod & contract'

Salderen en terugleververgoeding

Zijn zonnepanelen nog wel interessant als je moet betalen bij terugleveren?

Gelukkig wel, daar maakt Wocozon zich hard voor.

De prijs die je bij Wocozon betaalt voor zonnestroom is vele malen lager dan het huidige stroomtarief van het net. Het verschil daarvan is je voordeel. Wel zijn er een paar dingen die goed zijn om te weten.

Heb je zoveel zonnestroom opgewekt, dat je lang niet alles zelf gebruikt? Dan kun je dat terugleveren aan het net. In sommige gevallen kan dat nadelig uitpakken.
Hier moet je dan goed op letten:

  • Zorg dat je een regulier contract hebt bij je energieleverancier (dus niet flexibel of dynamisch).
  • Zit je bij Budget Energie, OM Energie, Energie VanOns, Vrijopnaam, Vandebron of Eneco? Vraag dan om het ACM modelcontract. Ze zijn verplicht om dat aan te bieden. Waarom? Je hebt dan geen vaste terugleverkosten. Via hun site kun je dit niet regelen; telefonisch wel. Dus bel in dat geval de klantenservice van je energieleverancier en vraag om het ACM modelcontract.
  • Gebruik verder zonnestroom op het moment dat je het opwekt. Dus bijvoorbeeld wassen als de zon schijnt. Dan lever je het minste terug.
Waarom raadt Wocozon dynamische contracten (flexibele tarieven) af bij zonnepanelen?

Bij een dynamisch contract of flexibele tarieven wordt bij het terugleveren gekeken wat de stroom op dat moment waard is. De waarde is heel laag als de zon flink schijnt. Veel mensen leveren dan stroom terug. U krijgt dan weinig geld voor de teruggeleverde stroom. Andersom is de stroom veel duurder als er weinig zon is en u heeft stroom nodig van uw energieleverancier. Op die momenten betaalt u dus meer.
Het voordeel van zonnestroom is dus veel lager bij dynamische contracten of flexibele tarieven. Bij een regulier contract maakt het niet uit wat de stroom kost op het moment van terugleveren. Dat is de reden dat Wocozon u aanraadt een regulier contract te overwegen in plaats van een dynamisch of flexibel contract indien de opwekking nagenoeg gelijk is aan het gebruik.

Salderen en terugleververgoeding

Salderen: kunt u vergelijken met het tijdelijk “parkeren” van de opgewekte stroom op het elektriciteitsnet. Lees verder.

Terugleververgoeding: Als u in een jaar tijd meer stroom opwekt dan gebruikt, houdt u stroom over. U krijgt een vergoeding van uw energieleverancier voor de stroom die u op jaarbasis teruglevert aan uw energieleverancier. Lees verder.


De zonnestroominstallatie

Hoe duurzaam zijn de zonnepanelen van Wocozon?

Duurzaamheid en kwaliteit vinden we belangrijk. We willen dat bewoners goede zonnepanelen op hun dak krijgen die jarenlang meegaan. We kijken daarom kritisch naar het materiaal. Ook zorgen we dat oude panelen na gebruik weer worden ingezameld. We gaan dus zorgvuldig met de oude materialen om. Het liefst willen we ook dat onderdelen opnieuw gebruikt kunnen worden. Dan zijn zonnepanelen ook echt circulair, zoals dat heet. Op dit moment kan dat nog niet, maar we volgen de ontwikkelingen. Zodra er meer mogelijk is, pakken wij dat op.

Hoe werkt de zonnestroommeter | handleiding

Alle informatie en handleidingen over uw zonnestroominstallatie vindt u op deze pagina.

Welke zonnepanelen gebruikt Wocozon

De producten en diensten van Wocozon zijn altijd voor de lange termijn bedacht, daarom kiezen we altijd voor de beste kwaliteitsmaterialen. De zonnepanelen die Wocozon aanbiedt voor de bewoners van woningcorporaties geven dus altijd een optimale opbrengst.

Zijn de zonnepanelen bestand tegen harde wind?

De zonnepanelen zijn bestand tegen windkracht 12, dat is de windkracht die gemeten wordt bij een orkaan. We gebruiken daarnaast meer dakhaken dan de fabrikant ons voorschrijft. Zo houden we alvast rekening met de klimaatverandering in de toekomst met steeds extremere weersomstandigheden.

Wat is de levensduur van de zonnepanelen?

Zonnepanelen gaan ongeveer 25 jaar mee. Na 25 jaar is de capaciteit iets afgenomen tot zo’n 80%. We nemen die geleidelijke afname van capaciteit van de zonnepanelen mee in de berekening van de opbrengst per maand.


Meer vragen in 'De zonnestroominstallatie'

Algemeen

Hoe ziet de toekomst van zonnepanelen eruit?

De voorbereidingen voor de nieuwe Energiewet zijn gestart. Naar verwachting komt die in 2026. Deze wet biedt kansen voor huurders van woningcorporaties met zonnepanelen. Wettelijk mag je dan waarschijnlijk lokaal energie delen. Als je zonnepanelen van Wocozon hebt, is je installatie daar al op voorbereid.

De vooruitzichten zijn goed. Dus kiezen voor zonnepanelen is zeker verstandig. We kunnen dan direct aan de slag. Wij helpen jouw woningcorporatie. Dat is het fijne van Wocozon: wij kijken verder dan alleen zonnepanelen en zijn er echt voor de huurders.

Kan ik zonnepanelen op mijn flat of appartement krijgen?

Voor appartementen en flats heeft Wocozon drie oplossingen. Afhankelijk van de situatie kan uw woningcorporatie kiezen voor een van deze drie oplossingen:

  • Een paar panelen kunnen direct aangesloten worden op uw appartement. Dit gebeurt wel eens bij grote renovaties, omdat het ingrijpend is om dit aan te leggen.
  • Een tweede oplossing is dat de zonnepanelen gebruikt worden voor stroom voor de algemene ruimtes van de flat. Bijvoorbeeld voor de lift of voor verlichting in het trappenhuis.
  • Een derde mogelijkheid is dat het hele dak vol gelegd wordt met zonnepanelen. Via een speciale regeling (postcoderoos) van ZonSamen kunnen bewoners delen in de stroomopbrengst.
Mijn woningcorporatie biedt geen zonnepanelen aan

Wij kunnen ons goed voorstellen dat u dat ook voordelige zonnestroom wilt, zeker nu de stroomprijzen zo omhoog zijn gegaan. Wat we u aanraden is om uw woningcorporatie te laten weten dat u graag zonnepanelen wilt hebben. Wie weet dat als er veel enthousiaste mensen vragen, uw woningcorporatie wel in actie komt! We hebben hieronder een tekst staan, die u naar uw woningcorporatie kunt sturen. Eenvoudig kunt u deze tekst knippen en plakken. Zo brengen we samen de zonnige toekomst een stukje dichterbij! 

Voorbeeld brief van u naar uw woningcorporatie


Onderwerp: Verzoek om zonnepanelen via Wocozon 

LS, 

Ik zou heel graag zonnepanelen willen en ik heb daarvoor contact gezocht met Stichting Wocozon. Wocozon heeft al veel sociale huurwoningen voorzien van zonnestroom bij woningcorporaties in Nederland. De bewoners van deze woningen hebben daardoor tussen de 200-500 euro voordeel per jaar. Dit zou ik ook graag willen, zeker gezien de stijgende prijzen! 

Stichting Wocozon doet haar werk bovendien zonder zelf winst te willen maken, mét voordeel voor huurder en kostenneutraal of zelfs gefinancierd voor de Woningcorporatie. Ik hoop dat dit voor u voldoende reden is om contact met ze op te nemen. Dit kan met de directeur van Wocozon, Roland van der Klauw via woningcorporaties@wocozon.nl. 

Alvast hartelijk dank! 

Met vriendelijke groeten, 

[[naam bewoner]]


Privacy | Gegevensbescherming

Privacybeleid

Zijn de zonnepanelen monteurs en elektriciens gecertificeerd

De monteurs en elektriciens van installatiebedrijf Zonmaat zijn gecertificeerd VCA** en InstallQ bedrijf en werken volgens alle normen.

VCA
De organisatie en collega’s (monteurs, monitoring en beheer, projectmanagers en schouwteam) zijn opgeleid en VCA gecertificeerd om veilig te werken. De toevoeging ster ster  (**) betekent dat de organisatie Zonmaat aan het hoogste veiligheidsniveau voldoet. Dat is voor een specifiek zonnepaneelinstallatie bedrijf redelijk uniek.

InstallQ
Is de branche certificering van Zonmaat als erkend installatiebedrijf, en tevens bekent deze certificatie dat de monteurs gecertificeerd zijn om werkzaamheden aan meterkasten (met zegelrecht net als een netwerkbedrijf) te mogen verrichten. Hoger/beter dan dit kan niet. Als je een gecertificeerd InstallQ bedrijf bent, betekent het ook dat je je aan alle normen houdt.


Meer vragen in 'Algemeen'

Hoe werkt het

Hoe werkt de zonnestroommeter | handleiding

Alle informatie en handleidingen over uw zonnestroominstallatie vindt u op deze pagina.

Ik heb nog een oude elektriciteitsmeter. Is deze wel geschikt?

De netbeheerder weet wat voor een meter u heeft. Mocht uw huidige meter niet geschikt zijn dan wordt deze gratis vervangen door een slimme meter. Wij melden u aan bij de netbeheerder, u hoeft hier zelf niets voor te doen. Vereiste is wel dat uw e-mailadres bij ons bekend is.

Zonnestroom die niet (direct) gebruikt wordt

Stroom die van de zonnepanelen komt en niet gebruikt wordt, gaat naar het stroomnet. Dit wordt verrekend met uw verbruik. We noemen dit terugleveren.

Stroomverbruik en uw apparaten

Uw apparaten verbruiken stroom wanneer ze aan staan. In de meterkast wordt zowel de opbrengst van de zonnepanelen gemeten als uw stroomverbruik. Het stroomverbruik wordt gemeten door de slimme meter. De zonnestroommeter meet de opbrengst van de zonnepanelen. De apparaten in uw woning kunnen direct stroom gebruiken wanneer er daglicht op de zonnepanelen komt en wanneer er geen of te weinig daglicht is gebruikt uw stroom van uw energieleverancier.

Groepenkast

In de meterkast van uw woning is de groepenkast. Deze verdeelt de elektriciteit naar de apparaten. De stroom in uw woning is verdeeld in verschillende groepen. U heeft bijvoorbeeld een aparte groep voor de wasmachine. Ook de zonnestroom werkt via de groepenkast en wordt zo op de juiste manier verdeelt. Of uw gebruikt de zonnestroom direct of uw levert het terug aan het stroomnet.


Opwekking

Mijn Zonnepanelen | inzicht in uw stroomopwekking

U kunt online de stroomopwekking van uw zonnepanelen bekijken via de website ‘Mijn Zonnepanelen’. U moet dan eerst een account aanmaken en daarna kunt u inloggen op ‘Mijn Zonnepanelen’.  Voor meer uitleg over een account aanmaken bij ‘Mijn Zonnepanelen’ of het inloggen, bekijk dan deze link.

Pas nadat wij met een test op afstand hebben vastgesteld dat uw installatie correct werkt, is de installatie helemaal klaar. Deze definitieve afronding kan enkele dagen duren, waardoor u zich nog niet gelijk kunt registreren voor een account op de website Mijn Zonnepanelen.
 
Wij vragen dan ook om zo’n 2 weken te wachten, nadat de panelen en de meter bij u zijn geplaatst, voordat u een account bij Mijn Zonnepanelen aanmaakt.  

Zodra u zich heeft kunnen registreren en uw account geactiveerd is, ziet u de stroomopwekking tot en met gisteren (!). De stroomopwekking van vandaag wordt pas aan het eind van de avond doorgegeven. U ziet bij ‘Mijn Zonnepanelen’ dus geen gegevens van vandaag. Let op: er kan soms een vertraging optreden, waardoor de betreffende stroomopbrengst pas na 2 dagen zichtbaar wordt.

U kunt ‘Mijn Zonnepanelen’ tussen de apps op uw mobiele telefoon of tablet zetten. U heeft dan snel al uw gegevens bij de hand. Lees in deze uitleg hoe u dat doet.

Is het beter om de was overdag te doen, op momenten dat de zon schijnt?

Nee, u hoeft hier geen rekening mee te houden. Doordat u zonnestroom teruglevert aan uw energieleverancier en zij de stroom die u van hen verbruikt ertegen wegstrepen maakt dit helemaal niets uit.

Is er een maximum aan de hoeveelheid stroom die je zelf mag opwekken?

Nee. U mag zoveel stroom opwekken als u kunt. Ook als u al op een andere manier gebruik maakt van groene stroom (zoals bijvoorbeeld bij sommige energieleveranciers met winddelen) is het dus interessant om voor zonnepanelen te kiezen.

 

Waarop baseren jullie de verwachte opbrengst?

Wij berekenen dit zorgvuldig, op basis van verschillende gegevens. De belangrijkste elementen in de berekening zijn het vermogen van de zonnepanelen, de ligging van het dak ten opzichte van de zon, de hellingshoek van de zonnepanelen en de hoeveelheid schaduw op de zonnepanelen.

Hoe kan het dat mijn zonnepanelen meer of minder hebben opgewekt dan verwacht?

Dit kan meerdere redenen hebben. De zon kan dit jaar meer of minder hebben geschenen dan gemiddeld. Er kan meer of minder schaduw op uw panelen zijn gevallen dan verwacht, omdat de bomen rondom uw woning zijn gegroeid of gesnoeid. Ook kan het zijn dat er nieuwere panelen met meer vermogen zijn geplaatst op uw woning dan vooraf was verwacht. Al deze zaken hebben effect op de opwekking en zorgen voor het verschil tussen verwachte opwekking en daadwerkelijke opwekking.


Meer vragen in 'Opwekking'

Boete of heffing

Brengt uw energieleverancier u een boete of heffing voor zonnepanelen in rekening?

Steeds meer energiemaatschappijen rekenen een heffing of boete als u zonnepanelen heeft. Wocozon heeft voor u in een nieuwsbericht op een rij gezet wat u kunt doen om dat te voorkomen. Bekijk de informatie in het nieuwsbericht.

 


Over Wocozon

Wat doet Wocozon voor huurders met zonnepanelen?

Wat er ook gebeurt: Wocozon kijkt alvast vooruit en is daadwerkelijk bezig om samen met de woningcorporaties ervoor te zorgen dat bewoners van sociale huurwoningen niet de dupe worden van de afschaffing van de salderingsregeling en acties als van Vandebron met de vaste terugleverkosten. Wij zijn al in gesprek met netbeheerders, energieleveranciers, de politiek en de aangesloten woningcorporaties. Wij komen op voor de belangen van huurders met zonnepanelen; die mogen we letterlijk en figuurlijk niet in de kou laten zitten!
Dat Wocozon zich zo inzet voor de woningcorporaties en haar huurders, is ook weer typisch Wocozon. Wij zijn er echt voor alle aangesloten woningcorporaties en haar bewoners.

Wat is jullie verdienmodel?

Wij zijn een stichting zonder winstoogmerk. Ons doel is niet om geld te verdienen. Wij helpen zoveel mogelijk bewoners van sociale huurwoningen aan zonnepanelen, zodat ze besparen op stroomkosten en een bijdrage leveren aan een betere wereld.

Wie is Wocozon?

Wij zijn een stichting zonder winstoogmerk. Ons doel is het verlagen van woonlasten voor de bewoners van sociale huurwoningen. Benieuwd hoe Wocozon ontstond en wat ons elke dag drijft om u aan de voordelen van zonnestroom te helpen? Lees meer over Wocozon.


Betaling, financieel en kosten

Ik heb een betaalverzoek van Wocozon ontvangen. Klopt dit? Nee!

Betaal niet! U heeft een spam e-mail ontvangen van een oplichter. Hierin staat waarschijnlijk een betaalverzoek of een QR-code om te betalen voor uw zonnepanelen. Wocozon stuurt u nooit een betaalverzoek of belt u ook niet om te betalen. U betaalt alleen aan uw woningcorporatie zoals dit is afgesproken. Twijfelt u? Vraag het na bij uw woningcorporatie of Wocozon.

Welke invloed heeft de stroomprijs op zonnepanelen

Wocozon wil dat iedereen het voordeel kan hebben van zonnepanelen en hierdoor voordeliger stroom kan gebruiken. We hebben een handig overzicht gemaakt van welke impact de huidige stroomprijzen hebben ten opzichte van stroom die u voordelig van de zonnepanelen kan afnemen. Omdat de actuele stroomprijzen een stuk hoger zijn en ook vaker verschillend zijn kan u eenvoudig in dit overzicht uw besparing berekenen. Ga hiervoor naar deze pagina.

Ik wil graag mijn voorschot zonnestroom verlagen. Hoe doe ik dit?

U betaalt iedere maand een bedrag voor de zonnestroom. Dit bedrag is berekend op de totale geschatte stroomopwekking van de zonnestroominstallatie. U geeft aan dat u minder verbruikt dan deze geschatte stroomopwekking. Graag ontvangen wij de meest recente jaarnota van uw energieleverancier waarop staat hoeveel uw verbruik is van afgelopen jaar. U kunt dit naar ons sturen als bijlage via het contactformulier. Met dit jaaroverzicht maken we een nieuwe berekening. Zodra we dit hebben gedaan, hoort u of het voorschotbedrag naar beneden kan of niet.

Aan wie betaal ik de kosten van de zonnestroom als huurder?

U betaalt een maandelijks bedrag voor zonnestroom aan de woningcorporatie.

Waarom moet ik betalen voor de zonnepanelen?

U hoeft alleen te betalen voor het gebruik van de zonnestroom. De installatie en het onderhoud is gratis. Door de bijdrage die van u gevraagd wordt, blijven er voldoende middelen over voor bijvoorbeeld onderhoud van de woningen.


Meer vragen in 'Betaling, financieel en kosten'

Plaatsing en installatie

Zijn de monteurs betrouwbaar?

Wij zijn ons er bewust van dat u niet zomaar iedereen binnenlaat. Onze monteurs zijn van gerenommeerde bedrijven die een naam hoog te houden hebben. Ze werken overigens alleen op de plaatsen waar de installatie komt en ze komen nooit zomaar in andere ruimtes binnen uw woning. Voordat ze van start gaan bespreken ze precies met u wat ze gaan doen, zodat u nooit in een situatie terecht komt waar u zich niet prettig bij voelt.

Werken jullie met gecertificeerde bedrijven?

Wij werken alleen maar met erkende en gecertificeerde bedrijven. Onze partners werken dus altijd volgens de VCA. Dat betekent dat de Veiligheid, gezondheid en milieu Checklist Aannemers wordt toegepast. Het is een lijst met aandachtspunten en werkmethodes die zorgen dat werkzaamheden zo veilig mogelijk gedaan worden.

Lees meer over gecertificeerd VCA** en InstallQ bedrijf

Ik heb zonneschermen aan de zonkant van mijn huis. Is dat een probleem?

Als de zonneschermen ingeklapt of opgerold nog genoeg ruimte bieden voor een steiger is het geen probleem. Twijfelt u? Stuur dan een foto van de ingeklapte of opgerolde zonneschermen naar onze klantenservice.

Als er in de meterkast nog een loze leiding vrij is naar de zolder, kan die dan gebruikt worden?

Onze elektricien beoordeelt of de leiding geschikt is voor onze kabel. Als dat zo is, maken we er graag gebruik van.

Waar komt de kabel en hoe ziet dit eruit?

De kabel gaat altijd binnendoor van de zonnepanelen naar de meterkast. Hierbij kiest de monteur de kortste route, zo onzichtbaar mogelijk. Op zichtbare stukken gebruikt hij nette kabelgoten om de kabel helemaal weg te werken. Op het moment dat de vooraf bepaalde route van het kabeltraject niet beschikbaar is, bepaalt de elektricien in overleg met u wat dan de beste mogelijkheid is. We doen er alles aan om te zorgen dat uw zonnestroominstallatie dezelfde dag nog voor u aan het werk is.


Meer vragen in 'Plaatsing en installatie'

Service & onderhoud

Wat kan ik verwachten aan service en onderhoud voor dit voorschotbedrag?

U heeft helemaal geen omkijken naar de zonnepanelen. Als er iets kapot is aan de zonnepanelen of de zonnestroominstallatie, repareren of vervangen we dit kosteloos. Meestal hebben wij de storing zelfs eerder opgemerkt dan u.

Kan ik zelf bijhouden hoeveel stroom ik verbruik en opwek?

Via de website Mijn zonnepanelen kunt u uw opbrengst van de zonnepanelen volgen. Hoeveel stroom u verbruikt leest u af op de meter die uw netbeheerder plaatste.

Zien jullie op afstand storingen in de zonnepanelen?

Ja, wij zien via de slimme meter precies hoeveel uw zonnepanelen opbrengen. Als de opbrengst minder dan verwacht, is er waarschijnlijk een storing. We nemen contact met u op om dit te controleren en te repareren. Ook als de meter uit staat ontvangen we daar een storingsmelding van.

 

Schoonmaken, is het nodig om zonnepanelen schoon te maken?

De zonnepanelen van Wocozon hebben een speciale coating waardoor schoonmaken vrijwel niet nodig is. De zonnepanelen spoelen weer schoon door regen, hagel en sneeuw. Maakt u zich geen zorgen of de zonnepanelen goed werken. Wij monitoren elke dag of al onze systemen doen wat ze moeten doen. Zo niet dan komen we in actie.

Wat gebeurt er als er iets aan mijn zonnepaneleninstallatie kapotgaat?

U meldt dit bij Wocozon, en onze monteurs komen het onderdeel zo snel mogelijk repareren of vervangen. Zowel de reparatie als het nieuwe onderdeel kosten u helemaal niets.


Meer vragen in 'Service & onderhoud'

Jaarnota

Jaarnota zonnestroom

Eén keer per jaar ontvangt u de zonnestroom jaarnota* over een bepaalde periode. Deze berekening laat zien hoeveel de zonnepanelen aan zonnestroom heeft opgewekt en eventueel hoeveel u daarvan heeft verbruikt. Het kan zijn dat u moet bijbetalen of geld terug krijgt. Uw woningcorporatie verrekent vervolgens het bedrag met u.

Heeft u een vraag over uw jaarnota of wil uw contact opnemen met onze klantenservice klik hier.

*niet iedereen ontvangt een jaarnota. Wilt u hier meer over weten, neem dan contact met ons op. 

Ik ben het niet eens met de jaarnota

Het kan zijn dat u het niet eens bent met de zonnestroom jaarnota*. Dan kunt u het ‘niet eens formulier’ indienen. Houdt u er wel rekening mee dat wij een maximale tijd aanhouden van 1 maand om u reactie te verwerken. Waarom 1 maand? Dit heeft te maken met het onderzoek naar uw reactie, het controleren van de verbruik- en/of zonnestroomcijfers en eventueel uw ingezonden energiejaarnota. Wanneer uw reactie terecht is laten we dit u zo snel mogelijk weten en moeten we dit vervolgens afstemmen met de financiële administratie van uw woningcorporatie. Daarna zal in de volgende servicekosten afrekening de correctie te zien zijn.

*niet iedereen ontvangt een jaarnota. Wilt u hier meer over weten, neem dan contact met ons op. 

Zoekterm: bezwaarschrift jaarnota, bezwaar maken jaarnota, niet eens met jaarnota Wocozon


Prijsplafond

Het prijsplafond gold alleen voor 2023

Het prijsplafond gold alleen voor 2023 voor iedereen. Vanaf 2024 krijgen alleen mensen die hun rekening écht niet kunnen betalen overheidssteun. Met zonnepanelen zorgt u ervoor dat de energierekening betaalbaar blijft. Nu én op de lange termijn. Elke kWh die door de zon wordt opgewekt, hoeft u niet tegen het hoge tarief van uw energieleverancier te betalen. Dat scheelt enorm in de energierekening.

 


Overige vragen

Staat uw vraag er niet bij of twijfelt u? Geen zorgen, onze klantenservice heeft overal een antwoord op. U bereikt ze op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 uur via 085-744 10 58. Of via ons contactformulier. Is er spoed bij? Zoals een reparatie? Dan kunt u 24 uur per dag bij ons terecht, op alle dagen van de week. Kies 1 en u heeft direct iemand aan de lijn.